I Sevilla.

Nu är jag framme efter lång resa hit:

6.51 tåg från Smålandsstenar till Halmstad

8.35 tåg från Halmstad till Kastrup

14.20 flyg från CPH till Barcelona.

19.20 flyg från Barcelona till Sevilla

21.15 hade jag fått väskor och hoppat in i bilen.  Efter det bar det av till Calle Asunción som ska vara min adress framöver.

 

Väl här tänkte jag bara gå och lägga mig kanske kolla mejlen men jag fick veta att Internet funkade sådär. Men jag bestämde mg för att hälsa på den enda rumskompisen är här just nu: Jeanna från Paris. Så istället för att gå lägga mig satt vi uppe tills 23.30 och snackade, och jag måste säga att jag är nöjd. Verkligen jättetrevlig! Idag har lagat lunch till mig och ikväll ska jag göra svenska köttbullar till oss till kvällsmat!

 

Mitt rum är också helt och hållet över förväntan: det är väldigt stort och jag har egen utgång till terrassen. Lägenheten ligger på översta våningen och vi har därför största terrassen i hela huset!! Hela lägenheten är väldigt str och den har smala korridorer så det känns lite som en labyrint. Idag på morgonen hittade jag knappt till köket! Väcktes dessutom av vägarbetet som täcker hela min gata (Spaniens sätt att minska arbetslösheten i krisen, fixa hela stadens vägar).

 

Jag började dagen med att en knäckemacka, tack för den förpackningen Monia och Desiree, som var det enda jag hade på rummet som var ätbart. Sedan pallrade jag iväg ner över bron för att kolla in utbudet av Internetcaféer eftersom det inte funkade i mitt rum i lägenheten. Var dock lättare sagt än gjort, jag såg ett ställe som hette ”Surfplanet” men som inte öppnat ännu så jag traskade vidare och hittade en Vodafon affär och tänkte köpa ett mobilt bredband men de var slut där.

 

Gick därför vidare och skulle köpa en Iced Chai Tea Latte på Starbucks och jag beställer den på engelska eftersom jag inte vet hur man säger ”to go” på spanska- det borde jag inte ha gjort! Spanjorer och engelska är tydligen inte vänner och jag gick därför därifrån med en Iced Caffe Latte, jag som inte dricker kaffe hittade första bästa soptunna att slänga den i!!

 

Sen blev jag lite trött efter letandet efter ett mobilt bredband efter att ha frågat i ytterligare några butiker och började slantra hemåt med Internetcaféet som jag såg på vägen dit i tankarna…upptäcker dock till min stora förvåning att det faktiskt var en surfbutik…inget Internet där alltså. Fortsätter vidare hemåt och ska in och handla lite när jag ser ytterligare en Vodafon butik lite längre ner på min gata och jag går glatt in. Ser ca 15 personer och en nummerlappsgrunka på spanska, fanns dock en knapp där man kunde välja engelska och det gjorde jag ju såklart och tänkte att här måste de ju snacka lite engelska iaf. Jag kan ju inte säga detta på spanska jag vet ju inte ens vad mobilt bredband heter…. Men efter en stunds väntan kommer jag fram och den mycket sega expediten kan såklart ingen engelska, så jag fick hacka mig fram till något och till slut lyckas hon att ta fram vad jag ser på förpackningen är rätt. Sedan tar det damen ca 30 minuter att knappa in mitt körkortsnr eftersom de egentligen ville ha passnr. Äntligen kunde jag iaf gå därifrn 49 E fattigare men ett liv rikare!

 

Storhandlade sedan på den lokala supermercado’n och ska därefter hitta min port. Jag inser att jag inte kollat från vilken dörr jag gick ut ifrån och står lite konfunderat på gatan när min hyresvärd kommer och ut ur porten och släpper in mig! Thank God! Jag tar hissen upp och ska låsa upp mina två mycket komplicerade lås. Jag står där och meckar ca 10 min och inser att jag måste ringa min hyresvärd och fråga hur man ska göra men precis i samma ögonblick kommer hennes kille ut och hjälper mig, men även han fick kämpa en stund så det var inte så lätt!

 

Nu har jag iaf fått igång Internet, suttit och snackat och lunchat med Jeanna en bra stund på terrassen i solen och värmen! Så det känns helt ok, och ännu bättre när jag vet att jag ska upp till Madrid och träffa Patrik och Nicke på lördag! Ikväll blir det alltså lite svensk mat och vin och kanske ett besök på någon av barerna längre ner på gatan.

 

Bilderna hamnar på Facebook istället, det gick inte att ladda upp dem här...

 


Kommentarer
Postat av: Camilla

Låter som du har hamnat på ett jätte bra ställe! Tur att resan gick bra! Kommer läsa din blogg hela tiden nu! puss på dig vännen

2009-09-17 @ 19:03:17
URL: http://millamirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0