julstress?!

Läste en intressant artikel idag om julstress. För undvika den så rekommenderade Metros experter (2010-12-06) att man skulle göra följande saker (något kortfattat):

 

1)      Lägg dig ner på en matta på golvet eller sängen och slappna av.

2)      Blunda och dra ett par djupa andetag.

3)      Tänk igenom hela kroppen (?!) Känn efter vad som känns i kroppen.

4)      Gå igenom hela kroppen och föreställ dig att du andas rakt in i armarna, ned genom fingertopparna och ut igen (?!).

5)      Avsluta med att låtsas at du andas ut och in genom hela ansiktet.

6)      Sträck på dig.

 

Hmmmm, dessa tips och tricks känns mer som någon slags terapi form för folk med panikångest! Stackars människor som tar julen så allvarligt att de måste ”blunda och dra djupa andetag” för att härda ut. Jag förstår inte hysterin, samtidigt som jag förstår den för jag har också ordnat julbord och allt för hela familjen ett år och det var jobbigt som bara den. Vad jag tänker nu är att förra året så ordnade jag också julbord för 15 pers, i Spanien där jag inte kunde få tag på alla ingredienser men det gjorde ingenting! Alla var jättenöjda ändå! Så mitt tips till alla: ta det lugnt, man behöver inte göra allt och se upp för att bli ett panikångest-fall! Det verkar ju väldigt onödigt, för vem kommer tacka dig för det?

På radion tipsade de även om boken: Monikas jul: en riktigt god jul med Monika Ahlberg. Den verkade mycket inspirerande, så kanske ett tips för nästa jul!

 

(google)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0