Vad som händer i Spanien!!

Nu var det ett tag sedan igen som jag bloggade, inte egentligen för att jag har haft mycket att göra utan mer för att det inte hänt något speciellt. De senaste veckorna har ägnats åt att dela ut cvs över hela Sevilla känns det som!! En hel del av tiden har också spenderats med att vänta, vänta på svar, vänta på brev från spanska myndigheterna så att jag kan få en skattekod så att jag faktiskt kan jobba lagligt, vilket jag föredrar! Min cv har kopierats om och om igen och jag har faktiskt lämnat ut den till mer än 50 ställen utan något svar… I förrgår bestämde vi oss för att åka hem och jobba om vi inte har nåt jobb innan 30 juni, men som vanligt när man hotar så händer det!! Så igår ringde det på min telefon och det var från en irländsk bar och idag var jag på intervju!! OCH IMORGON KL20 BÖRJAR JAG JOBBA!! Äntligen!! Så drömmen om Spanien blir verklighet, jag stannar tills 30 juli!! J

Jag har även satt upp en andra runda med annonser om privatundervisning av engelska och svenska (om någon nu skulle vilja lära sig det!!), jag hoppas dock att det ska bli färre idioter denna gången. Första gången jag satte upp annonser fick jag svar från nåt pucko som ville bjuda med mig till hans beach house och så ville han byta lektioner mot massage!! IDIOT!! Så jag hoppas på bättre folk denna gången! Jag har inte hört nåt ännu men jag har sett att det dragits en hel del lappar så det hade ju varit gött!! Man tjänar sjukt mycket bättre också, det känns lite som att jag ska jobba i u-land när man ser på lönen här (ca 5 euro/h), men i Sverige så får jag inte den underbara solen, träna min spanska, känna av den härliga atmosfären, dricka sangria, träffa Lee och mina andra vänner! Så man får ta onda med det goda, det är helt klart värt det!! Jag har inte ångrat mitt beslut, Spanien har sin egen plats i mitt hjärta! En del av mig vill aldrig åka tillbaka, men självklart kan jag inte stanna här för evigt av praktiska skäl men med all säkerhet så kommer jag att åka hit igen för att bo här när jag är klar med plugg och annat! Men då blir det nog Barcelona, lättare och billigare att åka hem och lättare för folk att hälsa på!

Vi flyttade även in i den nya lägenheten förra veckan, vilken var helt kass!! Hyresvärden bodde i samma rum som sin mamma (mycket lustigt), och man kunde inte flytta på en enda sak i huset utan att det var ett problem, vi fick int tvätta eller fylla diskmaskinen själva, inte använda alla plattorna på spisen för de drog för mycket ström...listan är oändlig! Så vi fick tag på ett rum där Michael bor istället, bara fördelar! Större, mer centralt, samma hyra, ett rum jämte Michael!! Bara det liksom!! :) Så allt bra med det!!

Snacka om det är varmt här…När folk sagt till mig att det kommer att vara jättejobbigt att vara här under sommaren så har jag tänkt att ”Gud, vad de överdriver, hur farligt kan det vara liksom??!!” . Men nu börjar inse vad folk snackar om, häromdagen hade vi 42 grader kl 17.42!! Det är varmt, mina svarta, plastiga ballerina-skor började nästan smälta när jag var  ute i den värmen!! Och det kommer att bli varmare, jag förstår verkligen varför spanjorerna inte kan jobba mellan 14-17 (siestan), för det är inte mänskligt att jobba under de förhållanden. Tänk dig att vara vägarbetare och det är runt 50 grader i luften?? Jag kan inte förstå att resten av världen har så lite förståelse för Spanien och dess siesta, det handlar inte om lathet, det handlar om överlevnad. Och dessutom är det ett utmärkt tillfälle att få en powernap under eftermiddagen så att man är redo för kvällen!! Win-win liksom! Alla nöjda!

Hoppas att allt är bra hemma med alla!! Önskar lite ibland att jag vore hemma, vissa saker kan man ju inte låta bli att sakna: familj, vänner, svensk mat etc. Jag har gjort mitt bästa denna vecka med att göra svensk husmanskost för att visa Michaels bästa kompis lite vettig mat nu när han är här och hälsar på! Så köttfärsbiffar med potatismos och lingon, köttsoppa, panerad fisk med citron har bland annat stått på menyn. Och vi har redan färsk potatis här!! Så grillat med färsk potatis har redan intagits flera gånger!! UNDERBART!!

Och imorgon blir en fullspäckad dag; till banken, betala för mitt skatte nummer, dra till Plaza de España och lösa de sista bitarna med numret, iväg och skaffa ett riktigt person nummer, iväg till en förmedling och fixa med mina papper så att jag kan börja jobba, och sen faktiskt jobba från 20 till sent på natten!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0