FÖRBANNAD!!

Jaha, så nu räcker det inte att jag har pluggat över 5 år på högskolan för att bli lärare när jag kommer ut utan nu ska jag dessutom behöva skaffa en lärarlegitimation för att få undervisa självständigt. Vad innebär då detta? Jo, jag måste under ETT ÅR undervisa med lägre lön,med en mentor och jag kommer inte att få sätta betyg själv. Så jag undrar: varför i h_lvete ska jag ha 20 veckors praktik utan betalning, om jag ändå inte ska få göra något annat än ytterligare ett års praktik icke-fullbetalt när jag kommer ut? Och varför ska inte jag få lön som en läkare när jag är färdig, när jag också pluggat 6 år? Nu vet inte jag vad en läkare för när de går ut på sin AT-tjänst men jag räknar med att det är högre än ingångslönen för en lärare i tex Gislaved som måste vara sämst i landet:

 

"Kommun Gislaved

Lärarkategori

Rek. löneintervall

Lärare grundskola, tidigare år

22550-23300

Lärare grundskola, senare år

22800-24000

Lärare gymnasium, allmänna ämnen

21500-24671

Förskollärare

21960-22200

Fritidspedagog

22260-22440

 

Löneuppgifterna är daterade november 2009
Not: Uppgifterna bygger på gemensam statistik över alla Sveriges fackligt organiserade lärare och uppdateras varje år."

(http://www.lararforbundet.se/web/forms.nsf/Ingangsloner?ReadForm&showtype=k&fid=D3A9493906435095C12572D50037CB49&kat=&reg=&lan=&la=F8&kategoriid=0032A708)

Så varför anser både lärarnas riksförbund och skolministern att vi ska ha denna legitimation?

”Den stärker yrkets identitet och är ett stöd för det goda arbete som utförs av Sveriges lärare. När vissa arbetsuppgifter, som till exempel betygssättning, endast får utföras av utbildade och legitimerade lärare uppnås också en betydligt större rättssäkerhet för eleverna.”

(http://www.lr.se/duidinyrkesroll/lararlegitimation.4.58a756071261d5f86948000887.html)

Så utan att vi gör ett års arbete efter fem års studier för en slavlön så kan vi inte bli bra lärare?

Ps. Min föreläsare sa igår att det enda landet i hela Europa som har sämre lön som lärare än Sverige är Slovenien. I alla andra länder tjänar de bättre än i Sverige!! Det kanske du skulle fundera på Herr Björklund! Höj vår lön så vi också för högre status!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0