Man lär sig något nytt varje dag.

Satt på vägen till skolan idag och läste Metro och fick då syn på en intressant artikel om råttor. Jag själv är inget större fan av råttor, jag tycker mest att de är äckliga och illaluktande. Dave (Lee’s styvpappas råtta) har dock gett mig en lite bättre bild av de små liven. Råttor har ju överlag låg status i och med flertalet historiska event, men glöm dessa för nu har man i Afrika, närmare bestämt i Mocambique hittat ett nytt jobb för dem. Man har nämligen upptäckt att man kan använda råttor som minröjare! De springer ut på fältet med en liten lina och sniffar efter sprängladdningar och när de hittat dem så börjar de krafsa och problem solved!! Smart måste jag säga. På detta sätt kan råttorna söka genom 200 kvadratmeter på 1,5 h i jämförelse mot att för två människor skulle det ta en hel dag, och risken för olyckor minskar. Men detta är inte det enda som de små liven är bra på utan de kan också upptäcka tuberkulos. Enligt Metro (2010-11-09) så kan de på 7 minuter utvärdera 40 prover något som för en mänsklig labbråtta tar en hel dag. Kanske skulle vi bli lite mer vänligt inställda till dessa djur??

 

DAVE!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0