Tips pa lite mat och brod!

Tankte jag skulle lagga ut receptet pa mina goda GI-bullar.

50 g farsk jast
1/2 dl mjolk
3 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl solrosfron

2 tsk salt
2 tsk flytande honung
4 dl grahamsmjol
3-4 dl vetemjol (eller dinkel)
1/2 dl olivolja

Blanda jasten med fingervarm mjolk i en bunke, hall i havregryn och solrosfron. Lamna bunken pa ett varmt stalle under ca 15 min, eller tills sma sma bubblor borja resa sig ur degen. Blanda darefter i salt, honung, och ror ner lite av mjolet i taget (jag brukar borja med grahamsmjolet). Nar det borjar bli bra konsistens blandar man i oljan och efter det tillsatter man det sista mjolet tills det ar bra konsistens for att rulla bullar. Forma sma bullar (brukar bli 16 st), platta till dem och lagg dem pa bakplatspapper under en duk under ca 30 min. Gradda dem sedan i mitten av ugnen pa 225 grader under ca 15 min.

Mitt andra tips ar en god tomatsoppa som jag gjorde for nagon vecka sedan.

Tomatsoppa:

5 tomater
1 fpk passerade tomater
ca en 1/3 kruka med farsk basilika
2 vitloksklyfta
1 gul lok
1-2 dl gradde
2 gronsaksbuljongtarningar+ lite vatten
1 msk olivolja
salt
pepparmix
cayennepeppar

Koka tomaterna pa hogsta varme under ca 2 min eller tills skalet borjar lossna lite grann. Skala darefter tomaterna och hacka ner dem i smabitar. Skala och finhacka en lok och vitloksklyftorna och stek dem i olja, lag i de krossade tomaterna och buljongtarningarna. Man kan aven tillsatta lite hett vatten (jag brukar ta vattnet som jag kokat tomaterna i) men forst efter att tomaterna har blivit mosiga. Se till att buljongtarningarna loses upp ordentligt, tillsatt hackad basilika, salt, pepparmix och cayennepeppar, och de passerade tomaterna. Lat koka i ca 10 min. Lagg i en blender och mixa, tom sedan tillbaka innehallet i kastrullen och lat koka upp igen. Tillsatt darefter gradden, sa mycket som verkar bast, det beror lite pa hur mycket smak det ar i tomaterna osv. Smaka av, och tillsatt mer kryddor och basilika om det behovs. 

Den har soppan och brodet funkar riktigt bra ihop speciellt med lite naturell creme cheese pa brodet. GOTT!!

(bild lanad fran recepten.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0