Bra start på första arbetsdagen!

Igår fick jag ett mejl från chefen där hon frågade mig om jag kunde vicka idag… och idag ringde de och sa att lektionen var inställd pga flera elever var på någon skolutflykt. Så nu börjar jag på måndag istället… och jag som hade planerat för dagens lektion redan och jag hade tom gått till kopieringsbutiken och fixat lite olika övningar. Att skaffa en skrivare står högt upp på listan nu känns det som för de tog 90 cent för en färgkopia! 90 cent! Så för 4 sidor med färg och 10 kopior i svartvitt, alltså totalt 14 sidor fick jag betala 4 euro. Riktigt dyrt. Sist när jag bodde i Spanien kostade det 5 cent för en kopia I svart vitt och 15 cent för en i färg, fast det var ju vid universitetet visserligen. Anyway, så nu börjar jag på måndag iaf, och de verkar riktigt noga med att jag stannar tills i slutet av juni. Det blir nog bra, hoppas på fler timmar dock, för två timmar/vecka kan jag ju inte leva på, om jag inte vill leva på Lee och vara en “desperate housewife”. Det är ju inte riktigt min melodi…

 

Har fixat min “abono mensual” idag också, så nu kan jag åka hur mycket metro som jag vill. De har dock världens dummaste system här för månadskortet är bara giltigt från den 1 varje månad tills den sista. Detta innebär att om man köper sitt kort tex. 16 får man bara 14 dagars resande men man måste betala för hela månaden ändå (47,50 euro) vilket suger. Jag är glad att jag fick reda på detta förra veckan, så jag väntade tills idag med att köpa ett men och andra sedan har jag fått lägga ut 20 euro på 10-resors kort istället. Så korkat system. Så tänk på det om ni ska spendera en månad här i Madrid.

 

Jag vet inte om jag känner mig hemma här i Madrid ännu. Vissa delar gillar jag verkligen (lägenheten, rumskompisarna, billig mat, vacker omgivning, prata spanska etc) men andra saker är mindre positivt tex att det är svårt att hitta bra ställen att shoppa på för en lördag i centrum i den här stan är inte att leka med, seriöst alltså! De bor 6 miljoner människor i stan med kretskommuner, dessa + alla turister på de största shoppinggatorna en lördag är självmord! Lee och jag har försökt oss på detta två helger i rad nu och insett att det är inte värt det. Det känns som det är mer värt att ta de tre bytena upp till de stora köpcentret där IKEA ligger bara för att undvika centrum liksom. Så jag känner mig inte riktigt hemma där ännu. Hittade dock ett nytt shoppingstråk nära Goya häromdagen, men alla mina favoritbutiker fanns tyvärr inte där. De andra negativa aspekterna med shoppingen är a) jag har inte så mycket pengar nu och här finns massvis med kläder och skor jag vill ha… b) Lee hatar att shoppa så jag måste hitta några nya shoppingkompisar! En annan sak som alltid är svårt när man är ny i en stad är att hitta nya vänner, vilket jag kände av mycket när jag bodde i Manchester. Med mitt val av yrke dessutom blir det extra svårt eftersom de flesta lärare frilansar här, vilket betyder att man kan jobba en hel dag och knappt träffa några andra lärare… lite tråkigt. I Sevilla var det så lätt, när man pluggar och träffar folk på skolan och på olika event, genom sina rumskompisar osv. I helgen träffade jag dock en hel hög med franska trevliga personer som går i samma klass som Lea. Det blir nog till att gå ut med dem snart igen!

 

Anyway, i helgen kommer Lee’s bästa kompis Jon hit och hälsar på! Mycket trevligt ska det bli, och det innebär också födelsedagsfirande framförallt, för han fyller år idag…men också att vi blir en resväska rikare med prylar som vi lämnat i England. Halleluja för det för jag behöver verkligen mina träningsskor och min skinnjacka! Nehe, nu ska jag kolla ytterligare ett avsnitt av “Shamless” och sen ska jag laga “arepas”.

 

Jag och Lovisa i hennes gamla lagenhet i Sevilla.

 

Vara arepas ligger i stekpannorna och tillbehoren ar vid sidan om (avokado, tomater och gullok och en flaska lambrusco). Ikvall blir det alkoholfritt alternativ dock for vi spar oss till helgen!

 

So long!!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0