Nytt recept

Jag alskar ju att laga soppor och jag har hittat ett nytt favoritrecept som vi provat ett par ganger nu:

Krämig kycklingsoppa

Receptet är för 4 personer.

  • 8 dl kycklingbuljong
  • 2 -3 kycklingfiléer eller 400 g urbenat kycklingkött
  • 4 morötter
  • 1 palsternacka
  • 2 dl gröna ärtor eller sockerärtor
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 tsk timjan
  • 1 msk tomatpuré eller lite passerade tomater
  • 2 msk crème fraiche

Gör så här:

Dela kycklingfiléerna i mindre skivor eller skär kycklingköttet i bitar.

Skala och tärna moroten och palsternackan och hacka löken. Fräs löken i lite olja och lägg i moroten och palsternackan. Låt grönsakerna bli mjuka och ställ åt sidan.

Koka upp buljongen och lägg i grönsakerna. Hacka och lägg i vitlöken och tomatpurén.

Lägg i kycklingen och låt soppan puttra i cirka 10 minuter tills köttet är genomkokt.

Smaka av soppan med salt, peppar och timjan.

Varmhåll soppan och vispa i crème fraichen just innan servering.

 

Jag har dock gjort den utan timjan eftersom jag inte gillar det men det ar ju upp till var och en.

 

Testa detta receptet for det ar verkligen jattegott!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0