I Madrid!

Tja!

 

Nu är jag i Madrid, i det nya rummet i lägenheten. Jag kom hit i lördagskväll efter en hemsk flygresa. Jag var ju väldigt förkyld när jag åkte, och jag hade lock för ena örat redan innan vi lyfte och det blev inte bättre när jag väl var uppe i luften. Efter en stund var det ok, men vid takoff gjorde det riktigt ont, sen vi landning och nedstigning trodde jag att jag skulle dö! Det gjorde så jäkla ont, det bara skrev i öronen, och det blev ett otroligt tryck framme vid pannan, jag trodde verkligen att jag kanske skulle få en hjärnblödning eller nåt. Jag var helt svimfärdig och jag lipade som ett barn, så ont gjorde det. Så helgens lärdom: flyg aldrig förkyld igen! Usch!

 

Väl framme, mötte Lee mig på flygplatsen, och jag kunde inte höra nånting. Jag hade då lock för båda öronen och hade kanske 30 % av min vanliga hörsel. När vi äntligen kom fram till lägenheten efter att ha bytt tunnelbana ett par gånger, så var jag helt slut och gick jag och lade mig (orkade inte ens med en tour av lägenheten). Inte så jätteromantiskt! Lee fixade tomatsoppa, och två glas med whisky, socker och hett vatten åt mig. Vi käkade, utan någon större njutning då jag inte känner särskilt mycket smak för tillfället, men den var stark det kunde känna för det brände på läpparna! Tryckte också i mig ett par glas med ibruprofen under kvällens gång. Efter det gick jag och lade mig igen, tycker synd om Lee som suttit själv i en vecka och får mig som sällskap. Speciellt eftersom det var vår två-års dag och vi skulle gå ut och äta middag och dricka vin... Men, men shit happens.

 

Igår vaknade jag iaf och mådde jag lite bättre efter 13 h sömn. Vi tog det lugnt och bestämde oss för att åka till IKEA. Ett riktigt söndagsbestyr! Vi tog tunnelbanan och bytte ett par gånger och ca 1 h senare var vi där. Väl där såg vi inget IKEA, men vi följde efter alla andra som gått av på samma ställe och hamnade på ett köpcentrum där vi såg skyltar mot IKEA. Men vi bestämde oss för att slå en kik först och jag hittade Yves Rocher och fick tag på lite avsminkningsmedel och blev medlem i Spanien. Yay! Sedan gick vi förbi en djurbutik och var tvugna att gå in. Och de hade, hör och häpna, hundvalpar i sina montrar! De såldes där lika väl som fiskar och hamstrar. Det har jag aldrig sett i Sverige, tror inte det går i linje med kennelklubbarna. De var oavsett jättesöta! Blev nästan sugen på att ta med en hem men de låg lite utanför vår nuvarande budget för impulsköp! Efter det blev det snabb runda på Blanco en av mina favoritaffärer i Spanien, och där hittade jag ett par jättefina guldiga ballerinaskor för 8 euro på rean. Det kunde jag inte bara motstå! En snabb visit på apoteket för förkylningmedicin avhandlades också. Efter detta gick vi på Primark som jag älskade i Manchester, men här var butiken jätteliten och stökig (ungefär som H&M under mellandagsrean) men vi fick iaf med oss: underlakan, örngott, mascara, mjukisbrallor och ett par tofflor. Sedan lyckades vi med att ta oss till IKEA. Där började vi med korv med bröd och jag kunde faktiskt känna lite smak i typ 5 minuter men det höll inte i sig länge alltså. Sen drog vi in i butiken och köpte: bäddmadrasser, dubbeltäcke (avskyr det spanska upplägget med en massa lakan och filtar, varför inte köpa ett täcke liksom?), påslakan, ljus och ljusstakar, koppas, glas och skärbrädor, och lite lingonsylt och skorpor i den svenska matbutiken. Så vi fick med oss det mesta vi hade planerat. Sedan började den roliga resan hem på tunnelbanan med alla dess prylar! Det var skönt när vi äntligen kom hem! Väl hemma blev här blev det sparrissoppa och lite lambrusco. Sedan blev det sängen och vila upp sig lite igen efter shoppingturen då jag blivit ganska hängig igen efter den.

 

Idag har jag fortsatt att kurera mig med medicinen jag köpte igår, och ibruprofen. Känner mig något bättre men fortfarande inte 100%. Jag har dock en sjukt svullen och narig näsa och väldigt torra läppar. Verkar inte som att det hjälper med nånting jag har testat för att smörja upp det. Har testat säkert fem olika klabb-produkter, men det blir väl bättre om ett par dagar förhoppningsvis. Idag har vi också varit på kines-butiken (som det kallas här: el chino) och handlat lite allt möjligt skrot som förlängningssladd, så nu har vi det mesta vi behövde, + att vi drog en rejäl mathandling på Lidl längre ner på gatan. Nu sitter jag själv då Lee har gått för att göra en introduktions-grej så att han är förberedd när han börjar jobba imorgon!! Så gött att han får börja nu, hoppas bara att jag får jobb också under nästa vecka när jag ska göra min utbildning.

 

Jag trivs riktigt bra i lägenheten också. Läget är bra, det är fullt med affärer här, matbutiker, en matmarknad i byggnaden bredvid, det finns banker och apotek precis i närheten, det ligger jämte floden, det finns en park på andra sidan, det är nära till metron, inte för långt in till centrum centrum av stan. Det känns riktigt schysst faktiskt! Lägenheten är inte så illa heller. Vi delar den med 3 andra, en spanjorska (som alltid är hos hennes pojkvän som jag inte sett, och Lee har inte ens sett henne ännu och han har varit här i en vecka), en spanjor (verkar väldigt upptagen; servitör, vinkännare och han har en flickvän nånstans så han är inte heller här så ofta) och en fransyska (student, och hon är nog här ganska ofta). Lägenheten är stor dock, 128 kvm, och det är ganska fräscht för att vara spanskt. Parkettgolv i hela lägenheten, stort vardagsrum, hyfsade möbler, två badrum osv. Vi har dessutom nån sorts balkong ut från vårt rum, smidigt. Det enda som är sådär är att köket är ganska litet, men men man kan inte få allt här i livet. Så på det hela känns det riktigt bra. Jag kommer nog att trivas här, nu gäller det bara att starta det social livet också, men det får nog bli när min förkylning gått över.

 

Bilder kommer imorgon. Jag skriver på Lee’s dator nu och orkar inte lägga in dem nu.... Nu ska jag vila lite mer faktiskt och hoppas på att smaksinnet kommer tillbaka så att jag kan laga nåt gott ikväll!

 

Ha det!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0