Vad hände med vårdcentralerna?

Nu sitter jag och väntar i väntrummet på vårdcentralen i Göteborg. Sen jag kom tillbaka till Sverige har jag ingen koll på hur det funkar med listningar och allt och jag blev därför förvånad när jag kom hit. Tydligen var jag skriven på en annan central även att jag inte bor där, men detta då den tydligen skulle ligga geografiskt närmre. Så nu fick jag lista om mig till som ligger i min stadsdel och då betala 300kr istället för 100kr eftersom omregistreringen inte sker förrän imorgon. Personalen sa att jag kan ju vänta tills imorgon istället men nej tack, det illa nog att behöva släpa sig hit en gång. Jag tycker bara att principen är löjlig för detta är ju uppenbarligen bara byråkratiskt blaj och har inget att göra med att det blir merkostnader. 

Men bra är iaf att det är öppet idag, en lördag! Vilket den andra vårdcentralen inte var. 

Nu hoppas jag att jag får någon dundermedicin som ska ta bort hostan illa kvickt! 

Det här får mig verkligen att fundera över det svenska systemet dock. Tänk om  jag hade varit en person på à-kassa eller med något låginkomstjobb. Hade jag haft råd att lägga 300kr och sen säkerligen ytterligare ett par hundra för penicillin? Antagligen inte. Sveriges sjukvård är inte "gratis" längre. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0