Ta ställning

I dagens informationssamhälle handlar väldigt mycket om att ta ställning. Varje dag gör människor massvis med val om vad de tycker om det ena och det andra och det känns som folk tycker snabbt och ibland utan att tänka så mycket. Hur många artiklar delas på sociala medier varje dag? Hur många människor läser faktiskt allt de gillar eller delar? Med tanke på hur mycket rasistisk blaj skrivet av rasistiska tidningar (som folk delar helt omedvetna om ordet källkritik) som delas hela tiden så känns det verkligen som att det bara delas pga en smaskig rubrik. 

Det här var egentligen tänkt att det skulle handla om ta ställning och jag tänkte egentligen på att det verkligen är dags att ta ställning för den här världen. Inte bara för en fredligare plats (med dagens konflikter) utan också för en bättre framtid för oss alla. Ett beslut som jag själv tagit den senaste tiden är att inte kött längre med tanke på djurens välfärd men också med tanke på miljön och vår framtid. Import, export av kött, djurfoder gjort på grödor som transporteras och den hemska massproduktionen av djur har verkligen fått mig att tänka mer än en gång över mina dagliga val. Jag har också slutat dricka mjölk och jag äter väldigt sällan ägg och det enda jag känner att jag inte kan ge upp ännu är ost, men det har jag också skurit ner på. 

Ett annat ställningstagande jag har gjort är avstå (iaf undvika så mycket som möjligt) palmolja som är orsaken till en av vår tids värsta naturkatastrofer med all skog som brinner i Asien. Palmolja är inte ens nödvändig som tillsats i alla dessa produkter då det finns massa andra produkter som kan användas istället. Googla palmolja och ta ställning du också. 

När jag träffar folk och jag säger att jag slutat äta kött så skrattar de lite och säger att en person gör ändå ingen skillnad men om alla "en" läggs ihop så blir det plötsligt många människor. Jag läste en artikel på Facebook häromdagen från Djurens rätt där det stod att 22% av Sveriges befolkning äter vegetariskt mer än 1 dag/vecka och att försäljningen har gått upp och att det vegetariska sortimentet därmed har ökat. Det är ju fantastiskt! Alla kan ju göra skillnad! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0