Saker som stör

Jag är ju en flitig användare av sociala medier och människors stavning för att inte tala om förkärlek till särskrivningar kan ibland göra mig smått galen. Jag vet egentligen inte varför det stör mig så mycket men på nåt vis så känns det som att folk inte tycker att stavning och språkbruk är så viktigt längre vilket jag tycker är väldigt ledsamt. Jag vet att jag inte skriver perfekt hela tiden men de saker som stör mig mest kan jag hantera utan problem. 

1) Juh. Jag hör ju också att det låter som ett h på slutet men det ska ju inte skrivas ut. 

2) Ja. Ja kan användas om du vill godkänna något men om du pratar om dig själv som jag så bör g finnas med på slutet. Detta ser ju inte bara fult ut, utan det kan också påverka förståelsen. Tex "Ja, ja gjorde det". Hmm...

3) Väll. Enligt regeln så bör väl detta stavas som väll med tanke på hur det uttalas men än så länge gör det inte det. Kanske i framtiden och fram tills får jag väl plågas. 

Det var dagens observation kanske blir det fler framöver. 

/språknörd 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åsa vi saknar dig på äng!!!!

Svar: Åh, vem har skickat mig denna fina kommentaren?! 😍
Backhouse

2015-11-12 @ 16:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0