Cykelhjälm

Det känns som att jag alltid använt cykelhjälm och det av självklara anledningar som typ 1) bilar är mycket större och hårdare än människor 2) även att jag är duktig i trafiken betyder det inte att andra är det 3) jag bryr mig inte om min frisyr när jag kan bry mig om att hålla mig i livet istället...  Det finns säkert fler bra skäl. 

Vad jag inte förstår är att vuxna människor som borde vara förebilder för ungdomar och smarta nog till att fatta överstående punkter inte använder hjälm. Alla vet vad man kan förlora om man har otur, så är det värt att chansa? 

Här i Manchester är trafiken helt galen, det finns knappt några cykelbanor, folk använder inte alltid reflexer och cykellysen och för att toppa att de redan är en trafikfara så använder inte heller hjälm. Efter att ha observerat detta sedan jag började cykla här så måste jag säga att det är fler kvinnor än män som inte använder hjälm och jag tänker att här beror det nog på fåfänga (har ingen statistik som kan backa upp detta utan detta är min högst personliga reflektion och åsikt). Jag kommer aldrig att förstå detta men jag kan bara uppmana alla människor till att börja använda hjälm om de inte gör det. Om inte för ens egens skull så iaf för sin omgivning då det finns flera som kan förlora på det om man skulle råka ut för en olycka. 

Ta hand om dig och tänk om, om du inte redan använder hjälm. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0