E, me, o och verb utan ändelser

Nu när jag är gravid så läser jag verkligen massvis av forum och bloggar. På båda dessa ställen finns mycket att önska vad det gäller hur folk skriver. Jag vet att det inte behöver vara ett formellt språk på sådana platser men jag har forfarande svårt att förstå varför man skulle vilja skriva dåligt när man kan skriva bra.

Några exempel på saker jag sett de senaste dagarna:

E: är

Me: med

O: och

Och det värsta av allt: när folk hoppar över "r" eller "de" som ändelser på verb. Exempel 1: Jag och Erik cykla till stranden igår. Nej! Jag och Erik cyklade till stranden igår. Exempel 2: När vi gå till stranden bli jag alltid trött. Nej! När vi går till stranden blir jag alltid trött.

/språknörden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0