Hatbrott

Efter folkomröstningen är det här landet pannkaka. Pundet har sjunkit, Boris Johnson har hoppat av (bra gjort tycker jag men många är upprörda), de konservativa saknar ledare och därmed är landet utan premiärminister, Labour-partiet överväger att ta en Anna ledare än Jeremy Corbyn, och antalet hatbrott har gått upp från ca 63 anmälda fall/vecka till 300 den här veckan.

Något som hände iom valet är att "folk" verkar tycka att det är ok att öppet visa och uttrycka sina rasistiska åsikter. Det är som många röstade inte för EU eller ej utan för immigration eller inte, vilket är helt felaktigt. Dessa människor är också helt felinformerade och tror att alla invandrare nu ska flytta hem och inte bara européer utan även asiater osv. Detta visar lite på hur oinsatta Leave- väljarna faktiskt var och jag tycker att det är mycket obehagligt. De människor som främst har blivit attackerade är kvinnor med slöja (vi har inte många europeiska länder som utövar islam) och polacker. På nyheterna har vi kunnat se flera reportage med personer som blivit attackerade och människor verkar generellt inte vilja ingripa utan de låter det bara hända. Jag blir så förbannad.

Häromdagen blev min kollega som bär slöja attackerad vid min hållplats utanför jobbet. Två personer i 50-års åldern ställde sig för nära henne och började säga rasistiska saker till henne och de försökte slita av hennes slöja. Alla personer som var vid busshållplatsen saknade civilkurage och gick därifrån och det slutade med att hon också fick ge dem de pengarna hon hade i sin väska. Direkt när de närmade sig erbjöd hon dem sin handväska eftersom hon trodde att de skulle råna henne men de var mer intresserade av att tala om för henne att hon inte hör hemma här. Vad vet dem dock? Hon är uppvuxen i England, hennes barn är födda här, osv.

Fy fan för folk alltså.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0