Zucchinibiffar med parmesan

Idag gjorde jag zucchinibiffar som blev jättegoda så jag tänkte dela med mig av receptet.

2 halvstora zucchini
1/2 gul lök
1/2 röd chili
1 burk sköljda kokta kikärtor
Ca 100 g parmesan
1 msk maizena
2 msk panko
1 ägg
Ca 10 blad färsk basilika
Salt och peppar

Grovriv zucchinin på ett rivjärn och lägg den på en tallrik med ganska mycket salt på. Lämna det på sidan i ca 30 min och krama sedan ur så mycket vätska som möjligt. Skölj kikärtorna och lägg dem i samma skål som zucchinin och mosa dem sedan med potatisstöt. Riv parmesan och lägg i smeten. Hacka lök och chilin och släng i, tillsätt maizenamjölet, pankon och basilikan (finhackad) och rör om ordentligt. När det är välblandat tillsätt ägget och rör om tills det är en smet fast med ganska mycket konsistens. Om den är för lös tillsätt mer mjöl och panko, om den är för hård tillsätt ett till ägg. Forma små biffar och stek i olja på medelhög värme tills de fått fin färg.

Till biffarna åt vi couscous, en avokadosallad och en créme fraichesås.

Avokadosallad:
1 avokado
8-10 körsbärstomater av olika sort
Ca 10 basilikablad
En boll med mozzarella
1/3 gullök
En skvätt balsamvinäger

Créme fraichesås:
1 burk créme fraiche
1 vitlöksklyfta
Ca 50g finriven parmesan
Salt och peppar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0