Engelsmän och deras matvanor

Jag tänker mycket på vad jag äter. Inte så att jag aldrig unnar mig, för det gör jag verkligen speciellt med tanke på att jag är väldigt aktiv och tränar mycket, men jag är medveten över vad jag stoppar i mig. Mestadels bryr jag mig så mycket om mat för att jag det är så gott och kul att laga men också för att jag mår ju toppen om jag äter bra: det hänger ju ihop. För mig handlar det om balans och jag behöver egentligen inte aktivt göra så många "nyttiga" val, jag bara föredrar nyttig mat. Helst ska maten vara hemlagad och för min egen del vill jag ha majoritet av grönsaker/frukt på tallriken för jag vill ha den färgglad och fin. 

Här i England tänker de inte på samma sätt. Den första grejen som jag har observerat här är att de äter inte på regelbundna tider. Jag tror 100% att äta regelbundet, mindre portioner men ofta, är nyckeln till en balanserad vikt och det gör de verkligen inte här. Många skippar frukost, kanske också lunchen och sen äter de något snabbt/färdiglagat på kvällen. Själv äter jag frukost innan jag åker till jobbet, cyklar jag så tar jag en frukt eller en macka när jag kommer fram också, frukt vid 10.30-rasten, lunch (oftast hemlagad matlåda från kvällen innan) vid 12, frukt igen vid 14.15-rasten, mer frukt innan jag åker hem vid 16, snack vid 17 när jag kommer hem, middag vid 19-21 beroende på vad vi lagar (det blir en hel del nötter och mandlar också). Så jag äter typ 8 ggr om dagen men inga jättemängder, störta målet blir nog vid lunchen.

Den andra saken som jag tänkt på är innehållet i britternas lunchlåda: trekantsmacka, en liten påse chips, kanske lite hummus med morötter, en kopp te/kaffe/light läsk eller energidryck. Jag har aldrig sett någon annan mig själv dricka vatten med sin lunch faktiskt... Sen finns det några stycken som går på diet och då faktiskt lagar en matlåda men oftast ser de ändå så nyttiga ut, inte mycket grönsaker, jättesmå portioner/ jättestora portioner, fettfri yoghurt osv. Det här landet älskar sötningsmedel och fettfria produkter! Det är också två saker jag inte tror på. För mig finns det liksom ingen genväg, ät naturligt och mer frukt/grönt istället. 

Självklart är inte detta representativt för hela landet men om jag utgår från de människor som jag känner här och de jag jobbar med så känns det generellt som att de inte har så sunda matvanor. Till och med min egen partner är fantastiskt duktig på att skippa måltider och även att han äter nyttigt när vi lagar mat så gillar han pork pies, piroger och annan snabbmat här som är populärt, det ligger liksom i britternas blod och kultur. Folk blir dock bara tjockare och tjockare här och Jamie Oliver har gjort program efter program om hur landet måste revolutioneras när det gäller mat och kosthållning. Det saknas utbildning i vad som är nyttigt och hälsosamt och om jag nämner tallriksmodellen så kollar de på mig som om jag vore en idiot! Haha. Jag har ju också tidigare nämnt att Lee hemstad är i ett "fat county" och de därför erbjuder gratis simning och gym på särskilda tider för att försöka tackla problemet. 

Innan vi var på 20-veckors ultraljudet så var jag ganska orolig för att något kunde vara fel så som de flesta människor är men då sa alla till mig typ: "det här kommer vara Englands nyttigaste unge med tanke på hur du lever" vilket jag finner intressant då jag med svenska mått nog skulle klassas som ganska normal. 

Mitt fruktfat en helt vanlig dag. Det ska vara mycket att välja på! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0