Kaskadspya deluxe

Idag hade jag massa planerat, jag skulle: planera mina lektioner för imorgon och lördag, yoga, göra matplan för nästa vecka, gå ut och gå med lillemannen, laga mat tills ikväll osv men istället så blev storstädning. Vid 13-tiden, efter en lång natt med uppvaknande hela tiden eftersom han var lite kinkig så skulle jag precis sätta mig ner och äta frukost efter att ha matat honom men istället så kom världens kaskadspya. Jag hade precis klätt på honom och vi skulle gå ut och gå efter min lilla frulle (som jag inte hann äta). Jag fick spya över hela mig, vardagsrumsbordet, golvet, telefonen, lite på soffan, mina klementiner som jag skulle äta med min frukost, typ överallt! Och kläderna som jag precis satt på honom fick tas av och in med allt i tvätten samtidigt som timern för mitt ägg ringde och ringde. In med allt i tvättmaskinen, inklusive mina kläder, sprang jag runt halvnaken in i badrummet och fixade ett bad, badade Anthony och slängde på en pyjamas igen, satte ner honom i sitt babynest och sen var det bara att börja torka av och svabba hela lägenheten. Jag var inte jättesugen på min frukost efter vid 14-tiden när jag äntligen städat klart men det var bara att trycka i sig. Fick i honom lite mat igen mellan 15-16 och nu ligger han sover: äntligen!

Jag har inte fått mycket gjort idag dock... ska försöka att ge mig ut en runda snart och köpa lite grejer till middagen iaf, laga den ( http://www.dinvinguide.se/nordefors/veckans-vegetariska-biffar-av-kidneybonor-med-spiskummin-blomkalstabbouleh-vitloksstekta-grona-bonor-och-tzatziki/), sen planera lite om jag orkar men helst vill jag bara ta det lugnt i sängen och läsa min bok och vänta på att Lee kommer hem från jobbet runt 21. Livet blir aldrig som man tänkt sig när man har småbarn.

Nästa vecka är det iaf helgdagar tisdag och torsdag och på fredagen är det klämdag så då får vi lite mer tid att tillsammans ta hand om lillemannen. Med Lees jobb så kan han vara väldigt närvarande och vi kan dela på nätterna eftersom han äter ersättning men jag tänker på alla som är ensamstående eller som har mammaledigt i ett år eller så och har en partner som jobbar heltid... det måste vara så tungt att vara ansvarig hela tiden. Jag är så glad över att Lee och jag är så jämställda och att han är så engagerad att jag inte blir lämnad till att ta hand om allt under premissen att jag är mammaledig och inte han. Jag har gjort ett bra val av partner, självklart så är vi grymt kompatibla och av den anledningen så funkar vi ju tillsammans, men jag skulle aldrig ge mig in i en relation där kvinnan har det största ansvaret igen efter mina ungdomsår.

Sötisen igår när vi gick ut på promenad.

PS. Igår körde jag till mitt jobb helt själv (kör väldigt sällan här i Madrid, extra komplicerat med vänstertrafiksbil på höger sida) och jag fickparkerade för första gången sen jag fick körkort. Jag blir alltid så nervös när jag ska göra det att jag brukar försöka, misslyckas och sen snurra vidare tills jag hittar en större plats men igår gav jag mig fan på att jag skulle göra det och jag lyckades. Väldigt förvirrat med vinklarna när man sitter på fel sida dock.

Det var ingen stor plats heller!

Marbella till jul!

Igår bestämde vi att vi ska fira Anthonys första julafton i Marbella med vår kompis Sanna som annars skulle fira själv med sin dotter. Vi hade tänkt åka ner och hälsa på några dagar innan jul först för vi hade ändå tänkt åka till Gibraltar men eftersom Anthony inte fått sitt pass ännu så blev det lite ändrade planer. Nu blir det iaf 23-25 i Marbella och så drar Lee iväg till Gibraltar en liten runda på julafton själv. Låter som en bra plan och lite roligare än att sitta helt själva i Madrid.

Simon, vår franska kompis, hörde också av sig igår och han kommer och hälsar på vid nyår så snart blir det fullt upp med besök igen.

En skön men regnig dag

Igår hade vi familjedag! Vi tog bussen in till centrum, handlade glögg på Lidl, gick till Tiger och köpte pepparkakor, och sen vidare till O'Neills på Calle Principe som är en irländsk bar. Det är faktiskt en kedja men de har bara några få restauranger/barer men två av dem ligger i Sevilla och jag jobbade i en av dem 2010 när jag bodde där. Lee tog en "full Irish breakfast" och jag tog "fish & chips" och det var nog den godaste jag ätit i mitt liv även att jag saknade mina "mushy peas" som man får till i norra England.

Regnet öste ner hela dagen igår och det var härligt att få komma in i värmen på baren. Anthony sov hela rundan på stan och vi kunde därför äta i lugn och ro för ovanlighetens skull. Skönt!

Idag har dagen tillägnats hemmet: städat, diskat, tvättat, hängt tvätt osv men jag hann också med en promenad till Lago i Casa de Campo. Jag älskar den rundan och ska försöka att gå den några dagar i veckan då den är lagom lång (ca 4,5 km det korta varvet). Då kan jag mata och byta innan jag går och inte behöva känna mig stressad när jag är ute. Idag har det varit underbart väder dessutom vilket gjorde promenaden extra trevlig.

Lilla Anthony med Porky som han fick av Anna med familj.

Anthony har också testat på att gymma denna veckan. Han var lite tveksam först men han visar mer intresse för varje dag som går.

Axplock med bilder från de senaste dagarna

Den här veckan har rullat på snabbt som vanligt. I måndags åkte syrran tillbaka och jag och Anthony har varit på ytterligare ett besök hos myndigheterna utan att lyckas få ett kort åt honom... det saknas alltid nåt papper men det löser sig. Vi får vänta tills vi har hans pass innan vi kan fixa de sista sakerna.

Även att det är kul med besök så har det varit skönt att ta det lugnt denna veckan och inte behöva tänka på någon annan. Nästa besök blir 26/12 när Lees mamma, syrra och bästa kompis kommer över.

Idag så ska vi till läkaren igen för 6-veckors kontroll och det känns som att han måste väga över fyra kilo nu men vi får väl se. Sist vägde han 3900 g och var 52,5 cm lång. Han har utvecklats mycket de senaste veckorna för han kan lyfta sitt eget huvud och han sover mycket längre på nätterna nu vilket är skönt.

Vi har också hunnit med lite sociala event den här veckan, i måndags var Felix över på middag, i onsdags så gick jag och Anthony in till stan och träffade Dejan och ikväll ska vi på Thanksgiving middag hos en amerikansk kompis sen ska vi bara chilla resten av helgen minus lite jobb på lördag.

Chockad

Idag när jag var på väg till jobbet så hördes helt plötsligt en stor smäll och så skrapades något utmed bussen. Busschauffören hade kört in ett staket och sedan in i bil som stod parkerad vid sidan av vägen. Jämte bilen stod en kvinna som blev påkörd när bussen träffade den parkerade bilen. Jag hoppade av bussen och gick till min privatlektion och jag vet inte hur det gick med henne men jag blev så chockad och skakad att jag hade svårt att koncentrera mig på jobbet. Jag vågade inte kolla när jag gick därifrån men jag kan inte tänka mig att det gick bra för henne för hon måste ha klämts mellan bussen och bilen. Fy fan vad hemskt!

Jag brukar vara försiktig av mig men nu kommer jag vara ännu försiktigare för man vet aldrig vad som kan hända.

Random lista!

🏊 Kan simma: Ja
🚓 Åkt i en polisbil: Nej
💊 Knäckt fingrarna/knogarna: Ja

Ta passfoto på en en-månad gammal bebis

Efter alla turer ska Anthony bli engelsk medborgare och vi grejar med ansökan nu. Snacka om detaljerad ansökan alltså... mycket info som ska in där. Till saken hör att man måste skicka med en bild på pojken och till skillnad från i Sverige så får man ta fotot själv och såhär såg några av våra försök ut:

Svårt att få till proportioner, skuggor, rätt bakgrund osv men den sista bilden får duga. Lättare sagt än gjort!

Hemgång nr 2 denna veckan

Nu är vi precis lämnat Lees pappa och sambo på flygplatsen. Det har varit en trevlig långhelg även att vår bil gick sönder och vi fick punga upp €240 för en ny generator och en kamrem. Men, men shit happens. Får bara försöka att vara lite ekonomiska tills lönen kommer helt enkelt.

Vi har ätit ute, gått på stan och jag har äntligen kommit igång och börjat promenera ordentligt igen efter förlossningen. Jag mår äntligen bra igen och känner mig precis som innan graviditeten minus ca 6 kg extra vikt. Totalt gick jag upp 13 och har då tappat 7 kg men det finns lite kvar att tackla. Jag ska inte börja gymma förrän efter nyår dock för de säger att man ska vänta 6-8 veckor för att minska risk för skador eller framfall. Så jag tar det hellre lugnt.

Jag och Anthony följde med till flygplatsen idag och när Lee följde med dem in för att säga hejdå så var vi kvar i bilen och jag fick uppleva världens skrik. Han hade ätit lite före vi åkte så vi tog inte med någon mat och han hade bytts inte så långt innan vi åkte men när Lee lämnat bilen fick han panik och grät okontrollerat i typ 45 min. Mardröm! Inget hjälpte, jag lyfte upp honom, vaggade, kramade osv men det enda som funkade var att sjunga för honom. Tyvärr så hatade jag musik i skolan och kan nuförtiden bara en sång utantill: "Vem kan segla förutan vind". Jag behöver lära mig några till. Efter ett tag funkade inte det heller så jag satte på "Utan dina andetag" med Kent. Ytterligare en sång som jag kan texten till om jag musiken på i bakgrunden, och tacka guden så hjälpte det tillsammans med några andra Kent-låtar vilket var tur för vi fastnade i kö också. Ibland är det inte lätt att vara småbarnsförälder för man känner sig så hjälplös när man inte lyckas trösta. Nu är han iaf lugn och fin efter att ha fått en massa mat, ny blöja och pyjamas på. Skönt!

Lite bilder från de senaste dagarna. Sista bilden är väldigt lik dagens episod i bilen.

Hemgång

Nu har jag precis lämnat mamma och Svante på flygplatsen efter 19 dagar. Det har varit så kul att ha dem här och vi är så tacksamma för all hjälp vi har fått under de här veckorna. Vår lägenhet är ju lite kompakt men det har ändå gått bra. Vi hade tur med vädret de första veckorna också så vi har kunnat vara ute mycket och inte bara varit hemma.

Vi har hunnit med en resa till Beutrago de Loyzana i bergen och en tur till Cuenca som var otroligt vackert. Cuenca var mycket bättre än det andra stället och jag kan verkligen rekommendera det. Sen har det blivit en hel del shopping och några middagar ute. Igår kväll gick vi åt på brasilianskt steakhouse inne i stan med Lees föräldrar som kom hit i onsdags kväll. De är kvar tills på måndag och på torsdag nästa vecka kommer syrran och hennes familj och stannar några dagar men de ska inte bo hos oss så det blir lite lugnt och skönt hemma. Efter detta kommer det vara lugnt med besök tills Lees mamma och syrra kommer runt jul.

Det ska bli skönt att kunna ta det lite lugnt under en månad och vänja sig vid livet som mamma.

Jag vet inte varför bilderna hamnade på snedden. Haha.

Busy, busy

Som ni såg kom ju mamma och Svante hit i måndags förra veckan, och de stannar tills på fredag nästa vecka så vi har haft fullt upp. Även att de är självgående så måste man ju alltid anpassa sig lite efter dem och sen har vi fortsatt med vår byråkratiska resa. Vi är fortfarande inte klara men på måndag så fortsätter vi jakten på att fixa alla nummer, pass osv. Förra veckan fick vi iaf tag på födelsebevis så det är ett steg i rätt riktning. Det är perfekt nu när mamma och Svante är här för de kan passa Anthony lite när vi måste iväg och fixa såna här saker och det underlättar verkligen att inte behöva släpa med honom på metron och vänta långa perioder på olika kontor.

Dock så har han var lite småförkyld denna veckan vilket innebär är att vi fått hänga på vårdcentralen otaliga dagar denna veckan och i måndags fick vi åka till sjukhuset för en dubbelkoll då han är så liten men det var inga problem men imorgon ska vi dit igen för att se att det går åt rätt håll. Han är iaf jättepigg nu och han har inge haft någon feber någon av dagarna utan bara lite hosta och nästäppa men det är inte så konstigt för både jag och Svante är förkylda... Återigen måste jag säga att den spanska sjukvården verkligen tar en på allvar och är riktigt grundliga. Här kollar de hellre en gång för mycket än för lite. Tummen upp för det!

Ikväll ska vi ut pch äta om han är lika pigg. Vi hade ju tvåårsdag för förlovningen i söndags (fast vi trodde det var i måndags) som vi missade pga av läkarbesök och annat så vi tänkte ta igen det ikväll. Så om det går som planerat blir det en romantisk middag på en av våra italienska favoritrestauranger dit vi alltid gick när vi bodde här sist.

Lite bilder från de senaste dagarna. Vi har hunnit med Casa de Campo, middag i bergen, lite shoppping och en fika med en gammal kollega från skandinaviska men jag glömde ta bilder på det igår.