Uppdatering om Islandsresan (bättre sent än aldrig).

Dag 1 och 2:Resan påbörjades på söndagen med tåget från Smålandsstenar. ner till Halmstad och ett par glas vin och lite mat innan nästa tågresa förde oss till Kastrup. Kl 19.15 lyfte planet och kl 23 lokal tid var på vårt hotellrum. Första morgonen så rekade vi lite, bokade in en rundtur till "Gyllene Cirkeln" och kollade in gatorna i Reykjavik. Vi insåg väldigt fort att vi hade hittat ett riktigt bra hotell mitt i centrum ca 100 m från den största shopping-gatan- helt ok läge. Efter att ha kollat in stort sett hela Reykjavik på förmiddagen (vilket i och för sig inte tog så lång tid) tog vi en lång powernap och drog senare iväg till "¨The Blue Lagoon ". Detta var sjukt härligt; varmt (ca 40 grader) och vattnet var väldigt mjukgörande, dessutom hade de härliga ansiktsmasker som kunde ta. Utöver denna gigantiska naturliga varma källan fanns där även bastu och ett varmt litet vattenfall. Efter det goá badet drog vi hem och käkade en pizza, och somnade tidigt!

Dag 3: åkte vi till hamnen på morgonen för att ta en båt ut och kolla valar. Som ni vet var mina förväntningar skyhöga, tyvärr motsvarades de inte riktigt... vi såg 2 delfiner och två stycken Sea Porpoise; världens nästa minsta val, iingen blåval direkt på sina 1,5-1,8 meter! Efter denna utflykten fick vi en kvarts lunch innan vi drog vidare på "Gyllene Cirkeln" utflykten. Först stannade vi på det stället där den Amerikanska och Europeiska kontinentalplattan möts, efter det vid några små vattenfall, efter det blev det ett stopp vid "Gulfoss"  som är jättestora vattenfall. Vidare till det området vart gejsern "Strokkur" ligger. Det var den enda aktiva i den änden av landet som vi var på, och den mest aktiva i världen, den sprutade vatten vart femte minut! Efter detta fick vi kolla på islandshästar vilket jag inte fann särkilt intressant...På kvällen när vi kom hem ca 10 h senare så var vi så trötta att det blev en snabb macka från "Subway"- mitt favorit-mack-ställe!

Dag 4: sov vi lite längre på morgonen, och sedan åkte vi till "Smáralind", ett köpcenter, och skulle shoppa lite i "billiga Island", som inte alls är billigt i jämförelse med Sverige även om det nu är billigare än tidigare. Var ju dock tvungen att köpa något så en klänning (på bilden)  från "Zara" blev det iaf. Sedan hem till hotellet för ytterligare en powernap innan kvällens fina middag. För att fira Vivi-Anns födelsdag lite i förväg så lyxade vi till med en oxfilé och jag lyxade till det lite extra med kvällens special: "Strawberry Mojito"  för 1500 ISK! Det är dock bara 105 SEK- dock tillräckligt dyrt för min smak! =)

Dag 5: kl 7.45 skulle planet lyfta och därför fick vi pallra oss upp runt 3.30 på morgonen...efter lång dags resande fortsatte jag oh Patrik med utgång på Smålandsstenars Hotell, och kom hem alldeles för sent. Det blev en lång dag; men också en mycket trevlig!