Lax med cous cous

Idag hittade jag pa ett nytt recept som var helt ok och makta nyttigt!

Laxfilé med couc cous, vitloksmarinerade grona bonor och vitlokssas (4pers):


600 g laxfiléer
250 g cous cous
2 citroner
farska grona bonor (typ hericot verde eller liknande)
3 vitloksklyftor
1 gronsaksbuljong
1 tomat
1 msk majonnas
3 msk creme fraiche
dill, salt, peppar, cayennepeppar, chilikrydda

1. Lagg laxen pa en plat, drank den i olivolja (eller smor om du foredrar det), lagg pa mycket havssalt, dill och pressa over en citron. Skicka in i ugnen ca 20-25 min eller langre om det behovs.

2. Koka bonorna med saltat vatten ca 5 min. Lagg dem darefter pa en plat och kleta pa smor och pressa en viltloksklyfta over dem. Ror om, och lagg in i ugnen nar det ar ca 5 min kvar pa laxen.

3. Gor cous cous enligt anvisningarna pa forpackningen men tillsatt en pressad viltoksklyfta och en buljongtarning. Nar cous cousen ar klar tillsatter du en hackad tomat.

4. Pressa ner ytterligare en vitloksklyfta i en skal, tillsatt majonnasen och creme fraichen, blanda i juicen av en citron, chilikrydda, cayennepeppar, salt och vanlig svartpeppar.

5. Ta ut laxen, och servera med tillbehoren!

Jag tyckte det blev gott iaf och jag blev riktigt matt pa en ganska liten portion! Det ar vart ett forsok!

Glomde ta en bild dock! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0