varför? varför? (språknörderi)

alltså seriöst?! varför skriver människor med liten bokstav överallt nuförtiden? jag menar, man måste ju aktivt välja bort den stora bokstaven för den är ju automatiskt stor när man påbörjar en ny mening. varför gör människor detta? särskilt populärt verkar det vara i de veganska forum som jag hänger på.. är det extra trendigt där bland veganer/vegetarianer att skippa stor bokstav eller beror det på en generationsfråga? är dessa människor i en särskild ålder kanske? jag har även sett några andra som gör detta, varav en av de personerna är gammal klasskompis från lärarhögskolan, och då gör det mig faktiskt lite bekymrad. anses användandet av stor/liten bokstav på rätt ställe viktigt längre? jag kan köpa att språk utvecklas men det här känns inte som akademisk utveckling utan bara en som sker utan styrning på sociala medier.

jag tycker alltid att det är viktigt, i alla sammanhang, att visa goda exempel (idag skriver jag på detta sättet för att visa på ironi). själv kan jag inte ens använda sms-slang, och jag har precis börjat skriva nåt/nån istället för något/någon och sen istället för sedan men fortfarande bara ibland. det tar fortfarande emot i mig. kanske är det bara jag som är känslig eller är det nån mer som stör sig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0