Aret som gatt! :)

Januari: Jag avslutade höstterminens studier och flyttade ut från rummet jag hyrde i Göteborg för kortare vända till Småland och mammas hus. Lee, Jon och en massa kompisar från mitt Erasmus-år firade nyår med oss och åkte hem de första dagarna I januari. Det blev några veckors jobb på Ica och den 23 januari åkte jag till England för att bo hos Lee’s mamma några veckor. Samtidigt startade jag min sista termin med spanska på distans från Dalarna. Tre kurser påbörjades: spansk lingvistik, spansk klassisk litteratur och c-uppsats som handlade om fonetiska och fonologiska svårigheter i inlärningen av spanska som andra språk.

 

Erasmus-ganget!

 

Februari: Den 5:e februari flyttade vi in i vår studiolägenhet i Salford Quays, en av Manchester’s stadsdelar, 12 min på spårvagnen in till centrum. Lägenheten var inte så stor, 33 kvadrat, men med en schysst balkong med utsikt från 9:e våningen och den var i stort sett helt nybygd. Vi hade en concierge och en väldigt intressant lägenhetsbyggnad. Snabbt upptäckte vi de billigaste pubarna, och de bästa restaurangerna.

Lagenhetshuset fran utsidan.

 

Vart lilla kok!

 

Utsikten fran var balkong pa 9:e vaningen!

Mars: åkte jag hem en runda till Sverige för att gå på 50-års kalas, och mamma och Svante kom och hälsade på under vecka. Vi åkte till “the Lake District” och checkade in det, vilket de uppskattade. Något annat som de uppskattade mycket var Primark! Bra shopping! Det var även min favorit-affär!

 

April: Otroligt mycket plugg men också lite roligt! Louise kom och hälsade på under några dagar, jag lämnade in många sidor på c-uppsatsen och plugget rullade på alldeles för fort! Vi passade på att gå ut en runda på “Canal Street” också kallat “the Gay Village” och hade en kul kväll. Annars så blev det mest shopping! Jag var också och kollade på minn första fotbollsmatch på “Ewood Park” i Blackburn och såg Blackburn Rovers spela. Den enda svensken i laget gjorde mål och de vann matchen!

I London.

 

Underbar lunch i solen med storebror!

 

Mer vin!

 

Pa promenad pa stan i Manchester.

 

Vid påsk åkte jag ner till London och mötte upp med storebror Björn. Vi bodde på världens minsta hotellrum, åt världens bästa lunch och drack 3 flaskor rödvin innan  tog bussen till Manchester. Jag upptäckte också “Pret-A-Manger” som gör världens godaste “no bread sandwish” med kräftstjärtar och avokado. Mums! Sedan stannade Björn kvar några dagar och på långfredagen fick vi veta att mormor hade dött efter en tids sjukdom.

 

Maj: Sjukt mycket plug, stress, stress och ytterligare stress. C-uppsatsen skickades in, arbeten i den klassiska litteraturen reviserades, otaliga forum fylldes i. Vi firade min födelsdag dagen innan och den var ganska lugn. På födelsedagen tog jag bussen ner till London, nästa ut till flygplatsen, flyget till Gbg och stannade sedan hos örjan över natten. Dagen efter fixade jag mitt hår på förmiddagen och sedan åkte vi till Ockelbo/Gävle för att under fredagen gå på mormors begravning. På lördegn bar det av söderut och söndagen gjorde jag samma resa tillbaka. Sedan var tillbaka för ytterligare studier med otroligt högt tryck.

 

Mormor 2009.

 

Juni: Lämnade in de sista arbetena, hade opponering och blev till slut godkänd i alla spansk-kurser! Lättnad! Lovisa kom från Sverige och Michael från Nordirland på lite besök. De stannade några dagar och vi drog till Wales en runda och “Canal Street” blev återbesökt! I mitten av månaden åkte jag till Sverige och jobbade på Ica. Jag var aven med pa Carros examensfest utanfor Halmstad. Och min basta van Camilla fick barn: lilla Naemi!

 

Tapas med Michael och Lovisa pa var balkong!

 

Lovisa och Michael!

 

Pa promenad i stan igen, och har ser vi en Manchesters vackra broar.

 

Jag och Lee nar vi i Wales.

 

Pa Carros examensfest!

 

Lilla familjen!

 

Juli: Jag jobbade halva månaden, och åkte sedan tillbaka till Manchester för att delta vid Lee’s examen. Det blev en massa god mat och dryck! Lee var otroligt nöjd över att äntligen fått sin degree: “Bachelor of Hons with Translation and Interpretation in Modern Languages (Spanish and Italian)” eller nåt sånt. Nu fattas bara en Masters men den får vänta lite grann! Syster Anna och hennes man var också på besök. Vi åkte till Wales igen och det blev mycket shopping!!

 

Jag och Orjan passade pa att overraska mamma och Svante med nymalade koksluckor och nya handtag nar de kom hem fran semestern!

 

Gott grillat nar vi var hemma! :)

 

Lite bad i det fina vadret!

 

Lee motte mig med blommor pa flygplatsen!

 

Jag och Lee pa hans examen!

 

Syster Yster pa besok!

Augusti: Månaden spenderas med att packa ihop hela lägenheten. Lee jobber som en galning på ett vaktbolag som han fick jobb på. Vi flyttade ut från lägenheten och in till Lee’s mamma. Jag började förbereda mig för praktiken i Sverige och åkte hem den 28 augusti. Dagen innan Lee’s födelsedag…fjärde gången som vi inte spenderade födelsedagen tillsammans! Bättre tur nästa år förhoppningsvis. 29 augusti började jag praktiken på Gärdet i G-ved. Jag fick en ny handledare och hade en gammal kvar. Intressant och lärorikt.

 

September: Hela September spenderades i Sverige. Fem veckor praktik avslutades med goda omdömen och den 1 oktober åkte jag tillbaka till England. Jag spenderade en helg i örebro hos Carro och Alex, en helg i Gbg, och ett par strödagar i Halmstad för lite fix på Högskolan. Sista helgen hemma var hela familjen hemma och det blev kräftskiva på min begäran.

 

Mycket svamp-plockning blev det!

Brorsan hann komma langt med sitt sommarstugsbygge, allt detta pa knappt tva manader!

 

Kraftskiva!

 

 

Oktober: Tillbaka i England igen. Jag pluggade på examensarbetet och Lee jobbade återigen som en galning, vissa veckor jobbade han upp till 72 h. Lite långtråkigt emellanåt. Jag och Lee gick med i det lokala gymmet och jag blev ett hälso-freak igen. Jag lärde mig även att göra tomatsoppa från scratch och det blev mänga bak med GI-bröd. Vi var i Manchester några gånger, käkade på en tapas-bar i stan några gånger och var och hälsade på hos vår amerikanska kompis i en hennes nya lägenhet. Vi provide även på spa-avdelningen i hennes lägenhetskomplex, mycket trevligt! Jag firade mitt första “Halloween” och var utklädd till en kvinnlig djävul!

 

Det blev manga promenader i "Sunnyhurst Woods".

 

Min hemska Halloween-outfit!

 

Jag gjorde min forsta pumpa!

 

Vi akte till "Pleasure Beach" i Blackpool och akte galna karuseller.

 

 

November: Björn kom till London och jag åkte ner och mötte honom. Vi spenderade några dagar med shopping och jag fick gå i mina härliga spanska butiker på “Oxford Street”. Vi bodde på ett hostel som jag kan rekommendera, som låg en gata från Oxford Street, stans största shopping gata! Vi gick och kollade på en konsert med Tori Amos på Albert Hall och hade allmänt trevligt!

I Albert Hall pa konsert!

 

Lite julpynt pa G redan!

Lee gick vidare från en intervju till att göra en utbildning med ett företag i Madrid och flyttade dit den 19:e novemeber. Tack vare det så blev det Andrade planer och min tid England slutade. Det funkade dock inte riktigt och han fick tag på ett annar jobb men börjar inte förrän i mitten av januari. Jag gjorde en intervju med samma företag och ska göra samma utbildning i januari. Förhoppningsvis funkar det batter för mig eftersom jag har mer erfarenhet av undervisning. Jag åkte hem till Sverige den 18:e och spenderade resten av månaden med att plugga…. Suck! Satt otaliga dagar i biblioteket på Högskolan med Abbe, vilket iaf gjorde det lite lättare!

 

December: Spenderades mestadels med att plugga. Jag fick feedback på mitt exjobb och var tvungen att skriva om typ halva uppsatsen eftersom jag valt fel vetenskapsteoretiskt perspektiv… Suck igen! Lee kom hit 1 december och stannade tills 1 januari. Vi firade jul i Kållerstad och nyår i Gbg. Vi var i Halmstad ett par gånger, Gbg lite grann och vi hade finbesök av min kompis Abbe! Hann även med att träffa Louise innan hon drog iväg till USA. Vi fick även tag på ett rum i Madrid, i lägenhet på 130 kvadrat som vi ska dela med en fransyska och en spanjorska. Den ligger ganska centralt och den verkar riktigt schysst!

En av de fa vackra vinterdagarna!

 

Jag och Lee!

Vid nyår fick det bli två nyårs-löften: 1) Jag ska gå och se Bruce Springsteen live någonstans i Spanien även om det kommer innebära att jag får köpa biljetter utanför arenan! Gärna i Sevilla! 2) Och jag ska ta examen och skaffa ett jobb som lärare i Spanien.

 

Bilderna fran jul och nyar ar inte inlagda annu, men de kommer senare.

 

Det återstår att se vad kommande år kommer att erbjuda! Efter den har langa pausen, blir det nu tillbaka till plugget! 39 h kvar till inlamning och efter det forhoppningsvis inget mer plugg!! :)


Kommentarer
Postat av: Camilla - Mamma till Naemi

Härligt att läsa allt som hänt för dig i år!!! =)

2012-01-05 @ 22:43:17
URL: http://millamirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0