Media gör skillnad på människor och människor

Jag vet inte hur det var i Sverige men här i UK så nämndes knappt att det varit ett stort terrordåd häromdagen. Över 250 personer har dött och två av de största moskéerna i Bagdad blev attackerade. Jag vet inte hur många människor som dog i Paris, Bryssel och Orlando som är terrordåd som blivit mycket uppmärksammade i år men det är tydligt att vi inte får samma information om vad som händer Mellanöstern.

På min fb ändrades nästan allas profilbilder till franska flagga efter dådet där men jag har bara sett två personer spm delat artiklar eller ändrat sin banner för Irak. Jag är den typen som ändrar min skälv, inte för något land, men det är intressant att folk visar så mycket sympati för vissa människor men inte för andra.

Det värsta med detta dådet är att det hände under en av de sista dagarna av ramadan, månaden som muslimer ska vara goda och visa vördnad för andra, det visar hur respektlösa dessa terrorister är, och att de inte bör vara muslimer själva. Tänk att alla dessa människor, under deras heliga månad, har förlorat familjemedlemmar, vänner, kollegor osv. Idag är det Eid för de flesta muslimer och jag kan tänka mig att känslan är ganska avmätt även att det ska vara en av de bästa dagarna på året.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0