Första skoldagen inte riktigt som förväntat.

Nu har skolan börjat och det är inte riktigt så som jag tänkte att det skulle vara. Det började med att jag gick på min första lektion och det vara bara jag och två personer till!! Den ena personen var dessutom min hyresvärds pojkvän. När han såg mig idag på morgonen så började han prata och jag har jättesvårt att förstå för han och Sofía, hyresvärden, de pratar jättefort och utan s och c och därför låter det inte alls som den spanskan som jag är van vid. Vi konstaterade iaf vi ska ha ytterligare två kurser ihop men jag har nu insett att det bara blir en till eftersom en av de kurserna som jag skulle läsa bara gick att läsa på ett helt år. Jag har också fått reda på den viktigaste kursen, även den som jag sett fram emot mest, inte heller kommer att gå denna terminen. De har tagit bort den och jag som sett framemot lingvistik så mycket. Men, men det är sådant som händer.

 

Problemet är att jag måste läsa 30 poäng för att få Erasmus och Csn så har jag varit tvungen att hitta alternativ till de 18 p som saknades. Min lösning: en kurs om Latinamerikansk kultur och historia (jag har läst något liknande i Sverige men kanske inte riktigt samma), en kurs typ lingvistik fast på en annan sektion på skolan och en kurs i översättning från spanska till engelska och tvärtemot. Det låter iaf intressant men det kanske blir svårare jag vet inte. Jag ser framemot några veckor framöver när jag vet helt klart hur mitt schema ser ut och när allt klart med hur mycket pengar jag kommer att ha varje månad, när jag får åka hem, när mina tentor är etc. Men det löser väl sig, det gör det ju alltid på ett sätt eller annat.

 

I och med det här skolsystemet så inser jag verkligen hur lätt och smidigt det är i Sverige där man kan läsa ett program och allt sköter sig självt! Det hade varit så gött att snacka med någon inne i systemet som pratar svenska också, för att reda ut en del av de missförstånd som kan ske bara pga jag inte har kunskap om vissa ord. Jag hoppas att jag springer på någon svensk snart! Jag hade fått ett meddelande av tjej på Facebook idag men jag vet inte om hon är på samma universitet som jag eftersom det finns två olika här, men får väl se. De hade iaf varit mycket trevligt att någon gång få prata lite svenska eftersom det dessutom kostar så mycket att ringa hem. Och igår funkade det inte ha videosamtal över msn heller…men det kanske funkar idag vem vet?

 

Hoppas att allt är bra med er därhemma!! Man får gärna lämna en kommentar så jag vet att ni lever också!!

 

En bild på min skolgård idag på morgonen.

Hasta luego!

Kommentarer
Postat av: anna

Hej hej!

Verkar som att det utvecklar sig det brukar; inget blir exakt som man tänkt sig. Men det blir säkert bra ändå, till slut. Du kommer definitivt att ha lärt dig en massa när du kommer hem igen. Kanske inte precis det du tänkt dig, men erfarenheter för livet får du i alla fall.

Ha det bra! Kram Anna

2009-09-28 @ 18:04:15
URL: http://annabackhouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0