Härlig långhelg

Idag är jag tillbaka från England och jag har haft en underbar helg. Vädret har varit helt okej vilket var ganska oväntat men såklart en positiv överraskning. Jag och Lee har bara gjort vad vi känt för att göra och det har varit så skönt. Vi har hunnit med massa shopping, och många restaurangbesök och bäst var igår när vi gick och käkade indiskt på vårt favoritställe i Darwen. 

Det är bara varit behagligt och trevligt och vi har haft mycket tid att planera och fundera över framtiden. Skönt att få göra det lite ibland också även att jag försöker att inte leva för mycket i vad som ska hända och vad som har hänt utan fokusera mer på nuet. Det är dock lättare sagt än gjort när man är i ett distansförhållande och befinner sig på olika platser. 

Snart är det iaf sommar och vi kommer att ha mycket tid tillsammans då jag åker till England i slutet av juni och stannar till i början av augusti. Längtar! Men innan dess är det flera veckor kvar av terminen och nu ska det bli full fokus fram till terminens slut. 

Nu ska jag bara slappna av fram tills morgondagen då drar igång igen... Ha en go kväll! 

Anti-särskrivning

I min väntan på flyget har jag suttit och kollat igenom några gamla inlägg på min blogg. Det är lite kul att kolla tillbaka på vad man tyckte, tänkte och kände då: 2008 när jag började blogga. Om någon annan får för sig att göra detta måste jag dock be om ursäkt för all denna särskrivning och alla stavfel. Jag blir väldigt förvånad över att jag har skrivit på detta viset förr i mitt liv. Varför har aldrig någon lärare påpekat detta? Jag är oerhört petig med det själv när jag undervisar. Det får förbli ett mysterium. 

Det bästa som finna är att resa

Idag ska jag till Manchester, jag vet inte vilken gång i ordningen. Det fick mig att tänka på alla ställen jag varit på: 

Europa:

Danmark
Island
Holland
Polen
Tyskland
Frankrike (Paris)
England (överallt) 
Skottland (överallt)
Wales
Italien (Forli, Rimini och Bologna)
Spanien (Palencia, Valladolid, Burgos, Barcelona, Madrid, Sevilla, Malaga, Marbella, Fuengirola, Nerja, Huelva, Ronda, Velencia m.fl och Gran Canaria och Teneriffa)
Gibraltar
Grekland (Kreta)
Portugal (Lissabon och hela södra kusten, Algarve)

Nordamerika:

USA (NY och Boston) 

Sydamerika:

Venezuela (Caracas)

Centralamerika och Karibien:

Costa Rica 
Dominikanska republiken 

Afrika:

Marocko

Utöver detta har jag bott i:

Manchester, England
Sevilla, Spanien x 2
Madrid 

Undrar vart det blir nästa gång? Sicilien står högt upp på listan nu till sommaren och sedan är en resa till Belfast, Nordirland planerad i juli. Man kan ju inte resa för mycket liksom! :) 


Bild från Helsingör sommaren 2013. 



Helgens fynd

I helgen var min kära Carro här och hon föreslog en runda till Backaplan innan jag skulle släppa av henne på Hisingen. Det blev en tur in på det där lilla köpcentret där Coop ligger och där inne fanns rn liten affär med all möjlig skit. Den påminde mig om Galne Gunnar som fanns när jag var liten. Anyway, väl därinne fann jag två riktiga fynd i en snållänings anda. Ett paket med fyra äggkoppar för typ 7.90 eller 8.90 och ett väskset med en gymbag och en necessär för 29.90kr. Can't complain there!! Kvaliteten kommer ju säkert inte vara så bra men den är säkert ändå värd den lilla mängden pengar. 


Jag tyckte det var kul med mycket färg också även att jag egentligen är anti rosa men det är ju lite av en lila ton iaf. :) 

Om att vara lärare

Att jag skulle bli lärare var för mig alltid självklart. Eller som en av högskolelärare sa till mig: lärare är inte något man blir det är något man är. Så har det alltid varit för mig. Redan när jag var sju år gammal och började skolan så hjälpte jag mina klasskamrater, detta följde mig genom alla mina skolår och på högskolan så "jobbade" jag extra med att hjälpa mina studiekamrater som fått underkänt till G genom att ge undervisa dem när vi hade självstudier. Detta gjorde jag ju obetalt såklart för det är sådan som jag är, jag ÄR ju lärare och att lära ut är mitt kall. Alltid när ett yrke sägs ha ett kall som orsak till varför man väljer det så uppstår också diskussionen om vad man ska behöva göra: Hur mycket man ska ge av sig själv för att kunna jobba med detta kall och egentligen blir ju frågan: Hur mycket extra ska vi jobba utan att få betalt för det? Och då menar jag betalt med pengar eller tid. För det är ju det som är ett stort problem. Dagligen får jag en faktiskt lön i tacksamhet, i glädjen av att se elever lyckas, att se när det helt plötsligt "klickar" och eleven har tillägnat sig kunskapen som jag försöker dela med mig och det gör detta jobbet är värt så mycket slit. Men på andra sidan av myntet får vi som lärare också ta emot mycket kritik, elever som är missnöjda, föräldrar som är missnöjda, sena telefonsamtal osv som tar bort delar av den glädjen och vi får ofta jobba många timmar utan att få extra betalt eftersom vi använder oss av vår "förtroendetid". 
 
Vi får dagligen möta elever som har trasiga hemförhållanden, sociala fobier, inlärningssvårigheter, psykiska problem, fysiska problem och detta som är en självklarhet tar en stor del av vår arbetstid, speciellt för de som är klassföreståndare. Utöver dessa elever så har vi omotiverade elever, trötta elever, elever med otroligt hög giltig  frånvaro som vi också ska möta och ge bästa möjliga hjälp och anpassning i och med vår individuella studiegång. Vid många tillfällen kan vårt jobb liknas mer vid en socialarbetares och inte vid en lärares ursprungliga uppgift. Allt detta tar tid, tid som tas från vår planeringstid och vår tid för reflektion och utvärdering. Enligt skolverkets undersökning om lärarens arbetsbörda så kom det fram att lärare endast jobbar ca 34% med undervisning och resten av tid med de sociala delarna, lite reflektion/planering och resten dokumentation. Var arbetsfördelningen densamma innan? T.ex. på den tiden när varje skola hade en specialpedagog, tillgång till assistenter, kurator på heltid osv. För att förstå varför belastningen blivit så hög måste man också förstå hur många tjänster som har försvunnit från varje skola med de senaste årens besparingar och nedskärningar. För de problem som vi möter nu är inte nya men de hanterades inte förr utav läraren utan av andra personer inom skolan som är utbildade för att möta just dessa elever på rätt sätt. Jag är inte utbildad specialpedagog och jag har ingen kuratorsutbildning men jag förväntas ständigt kunna möta dessa situationer.
 
Dagligen möts vi av nya löpsedlar där de skriver om "vårt misslyckande". Sveriges skola har helt plötsligt blivit en av de sämsta i världen och alla har något att tycka om detta. Alla har ju gått i skolan och anser sig därför berättigade att uttrycka sig om vad som är en bra skola och vad som är en bra lärare. Problemet är ju att bara för att jag är Italien och lyssnar på italienska och tar del av kulturen så blir ju inte jag flytande i att tala italienska. Bara för att du har befunnit dig i en skolmiljö och sett delar av den så har du inte stått framför gruppen, du har inte mött alla dessa stora grupper med elever där du ofta möter ca 200 st elever totalt/vecka, du har inte jobbat med en klass där du har elever som kommer utan några baskunskaper och några som kan allt, du har inte behövt planera och genomföra ex antal lektionerna i veckan utan att hinna ta en paus ens för att gå på toa emellanåt: du har alltså bara passivt blivit tilldelad kunskap utan att se alla de andra delarna. Sedan har varje klass en elev som älskar stränga lärare, nästa gillar de mer chillade, en tredje vill ha många genomgångar, den fjärde är trött efter den första genomgången, den femte vill bara läsa självständigt, den sjätte vill ha liv och rörelse i klassrummet, den sjunde kan inte jobba om det inte är tyst och så fortsätter det. Så innan du uttrycker dig om hur min arbetssituation är och hur dåliga lärare i Sverige är så ska du gå en dag i mina skor.
 
Den en andra delen är att eleverna förväntar sig att de ska kunna saker utan att behöva jobba. Ingen förväntar sig att någon blir fotbollsproffs utan träna men självklart så ska eleven bli flytande i att prata spanska utan att koncentrera sig på lektionerna och utan att jobba med glosläxan. Kunskap får eleven genom att konstant tillägna sig den och det gör man genom att plugga, läsa, repetera, träna in, lära sig utantill till viss del osv. Men när eleven väljer att inte gör en enda läxa eller att inte jobba aktivt på lektionerna för att de prioriterar att gå på sin träning eller annat så kommer denne eleven inte heller att nå särskilt höga betyg. Fast, tyvärr så har vi ju ett statligt ålagt prov som kan släppa förbi dessa elever om de har hyfsade baskunskaper. Eller som i engelska där eleverna kanske inte lämnar in nånting, är frånvarande eller alltid sena men som kan sätta ett B på nationella proven och där läraren kan hamna i en riktigt svår sist när det är dags för betygssättning. Eftersom nationell standard är säkrad så kan det vara svårt för läraren att argumentera för varför eleven kanske ändå inte kan få detta betyg då denne inte har följt och presterat när det gäller resterande mål som inte är mätta på NP. Feel free to explain that to the parents!  
 
Utöver detta så har lärarna väldigt olika belastning. Vissa har nationella prov att rätta i flera av sina undervisningsämnen och jämn arbetsbelastning med mycket rättning under hela årets gång. Vissa har praktiska ämnen där belastningen är mycket lägre men lönesättningen är liknande. Om man skulle se till varje typ av lärares arbetsbelastning så bör lärare med teoretiska ämnen få högre lön eller färre lektioner som kompensation. För om alla lärare ska ha två timmar förtroendetid varje dag men vissa av dessa lärare aldrig arbetar denna tid så bör de inte heller avlönas för denna tid. Hela grejen med förtroendetid är väldigt flummig och vad som ska ingå i detta arbetet är otydligt men med säkerhet så är det aldrig är övertid när vi jobbar sent utan vi använder ju oss av våra underbara förtroendetid. Med handen på hjärtat kan jag säga att jag utan tvekan jobbar 45 timmar i veckan. Men jag vet ju att vi har sååååå många och långa lov. Men, vilken lärare kan ärligt säga att de inte använder de loven för att jobba ifatt det som vi inte hunnit under resten av terminen? Vilken lärare har inte lite dåligt samvete på helgen för det där som borde ha gjorts? Även att detta är mitt kall så kan jag inte säga att jag har tagit ett jobb där det krävs så mycket från mig både i tid och energi utan att jag har rättighet att känna att jag gör ett bra jobb. Allt detta till trots så älskar jag mitt yrke och mina elever men det kommer aldrig att betyda att jag kommer sluta kämpa för att vi kommer få den upprättelse som vi förtjänar för vi gör ett jävla bra jobb. 
 
 
 

En djungel

Testade ett nytt recept idag och ett LCHF- inspirerat sådant. Jag gjorde lax i ugnen med en sås ovanpå som gjordes på créme cheese med örter, grädde och pepparrot och till gjorde jag blomkålsmos och sesamfrö-wokad zucchini, paprika och broccoli. Det blev ganska gott faktiskt även att jag tyckte moset blev lite beskt i jämförelse med traditionellt potatismos. Jag råkade också lämna laxen lite för länge så den hann bli lite torr men det var ju mitt fel! :)
 
Just nu håller jag på att läser mycket om LCHF och GI för att se på fördelar och nackdelar men det känns ju lite som en djungel och det är ju en hel del man ställer sig frågande till. Frukt kan jag ju inte leva utan till exempel. Bäst känns ju nästan faktiskt medelhavsmaten med mycket olja, färska produkter, färre mjölkprodukter och lite kolhydrater. Mängden mjölkprodukter här hemma har verkligen inte varit bra för min hy. Jag får nog fundera lite till... Men med säkerhet känner jag att det har varit skönt att undvika gluten denna veckan och jag har inte känt mig hälften så svullen som vanligt. 


Kvällens läckra måltid! :) 


Rekommendation

Jag måste tipsa om P3- dokumentär på podcasts om du har iPhone eller på P3 på nätet. Det är en fantastisk bra dokumentär- serie med hur många avsnitt som helst och med bra variation. Jag har lyssnat på säkert 10 avsnitt de senaste dagarna och vissa av dem har varit otroligt intressanta. Jag kan verkligen rekommendera den om Francodiktaturen i Spanien. Lyssna in den! 




Gympa medel

Igår gick jag på pass med Marie och vi gick på gympa medel som var typ en blandning av aerobics och styrka. Jag hatar egentligen aerobics för jag har så sjukt dålig koordination men det här kommer ju vara bra träning för mig. Vi ska gå nästa vecka och jag ser framemot det. 

Idag ska jag också få extra motion eftersom jag ska ta bussen till Partille och sen gå därifrån till bilverkstaden eftersom bilen äntligen är klar. Tur för mig så gick det byta den lilla plastbiten och det blev därför nästan halva priset. Skönt! Efter det ska det bli restaurangbesök och massa vin med Carolin ikväll. Det ska bli en härlig fredag! :) 

Glasögon är bra!


 
Synen är ju riktigt bra i brillorna och huvudvärken puts väck! Underbart! Men jag är fortfarande TRÖTT!!

Idag lämnade jag iaf in bilen så den ska väl vara klar i nästa vecka nån gång. Ska försöka att inte köra till jobbet förrän efter påsk dock för jag är ju snålläning och vill inte slösa pengar både på dyrt busskort och bensin. Jag kan tänka mig att jag kommer tycka att det är extra jobbigt att ta bussen om bilen står i garaget. Vi får väl se hur det går! 

Utmaning: anta den eller inte!!

Jag utmanar härmed alla att göra plankan i minst 60 SEK/dag i en månad. Låter det jobbigt? Det har det varit de fem första dagarna iaf, men det känns lite bättre hela tiden. Utmana dig själv! :) you can do it! 

RSS 2.0