Back in Sweden- again!!

Så nu är jag tillbaka i Sverige igen!! Tillbaka till det vanliga: jobba på Ica, långa promenader med hunden, massvis med läsning, och storstädning i mammas hus! Jag har roat mig med examensfest för Carro och de andra, fönsterputsning och ett antal sena kvällar på jobbet sen jag kom hit, har även hunnit med att läsa "Kommisarien och tystnadn" av Håkan Nesser, fast på engelska. Konstigt att läsa svenska böcker översatta!! Inte helt 100!

Jag ska vara hemma i 5,5 vecka, lång tid men det kommer nog att gå fort. Örjan ska bygga sommarstuga härute i Kållerstad så jag kommer iaf att ha sällskap under den mesta av tiden (Mamma och Svante är i Gävle några veckor), så det är ju gött! Blir väl kanske att hjälpa till och spika lite också, men framförallt målning som är min specialitet!!

Idag kommer båda bröderna hit, blir en lugn men trevlig midsommar! Ska bli kul att se dem igen!! Håller just nu på att laga en favoritsoppa som jag tänkte tipsa om!

Åsas goda köttsoppa! (ca 6 port)

 

500 g köttfärs

2 gula lökar

4 morötter

4 potatisar

1/3 vitkålshuvud

1 burk kidneybönor

1 fpk passerade tomater

2 buljongtärningar

Cayennepeppar

Salt

 

Stek och krydda köttfärsen och lägg den åt sidan. Skär ner alla grönsaker i bitar. Fyll en kastrull med ca 7 dl vatten, lägg i buljongtärningar och alla grönsaker. Tillsätt de passerade tomaterna, kidneybönorna och köttfärsen. Krydda ytterligare med salt, svartpeppar och cayenne, smaka av. Färdigt att njuta, gärna tillsammans med focaccia med Philadelphiaost.

 

När jag gör denna soppan blir det alltid jättemånga portioner, ofta mer 6. Jag tycker alltid att det inte borde bli så mycket men när jag lägger i allt så blir det en massa. Alltså är det perfekt för storkok!

 

Fick idag även veta att kära Camilla och Jesper har fått en flicka!! Jag är så glad för dem!! Jag har ännu inte pratat med dem men jag hoppas att det har gått bra!!


Ha en trevlig midsommar allihopa!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0