Snart lon!

Snart kommer lonen in (far betalt den 1 dagen pa manaden) och det kanns ganska old fashioned har eftersom jag kommer att fa betalt med check! Vet inte om det beror vilka kontrakt de har bankerna eftersom det finns typ 15-20 stora banker har istallet for typ 4 som i Sverige men det ar ju lite lustigt. Det ska bli intressant att se hur mycket jag far betalt for de har ett konstigt system med delvis retrokativ lon...och semesterersattning och sant vet jag inte ens om det existerar har. Jag fragade om skatt igar och da sa chefen att de satter alla pa lagsta skattesatsen till att borja med och vad ar den? 2%. Jag ar ju inte sa sugen pa restskatt sa det ar nog bast att hoja den till 15% eller vad det nu ar som ar det vanliga. Borjar det inte narma sig tiden for nar man far deklarationen hemma nu ocksa, eller ar det i borjan av april kanske?

Jag hade min forsta privatlektion som jag har fatt genom en annons pa natet igar ocksa. Jag var lite nervos for jag skulle aka hem till personen ifraga (valdigt vanligt har dock), sa Lee hangde med och satte sig pa en bar i kvarteret. Vi hittade lagenhetsbyggnaden ganska snabbt och det var ett riktigt fint omrade: jattestora hus med fina bilar och pooler etc. Jag akte upp till lagenheten dit jag skulle och forvantade mig en 30-arig businessman men dorren oppnades av en 60-arig glad man istallet. Uppenbarligen hade jag blandat ihop namnen: seriost alla heter Jesús, José, Marco, Alejandro osv har. Det ar ingen vidare variation och jag hade fatt 10 svar pa min annons eller nat sant! Anyway, mannen var jattetrevlig! Ville lara sig att snacka lite mer engelska da han reser mycket till USA. Sa nu har jag en student och med mitt nya schema, och Lea som jag undervisar i min lagenhet sa har jag faktiskt inte mycket tid pa kvallarna for att ge privatlektioner. Sa det blir nog toppen! Kommer ju ha en trevlig pratstund/vecka iaf!

For ovrigt hade jag min basta lektion hittills med min pratiga klass med 9-aringar igar. De battrar sig helt klart och antligen har de insett att jag inte gar pa vad som helst! De brukar vanligtvis forsoka med alla mojliga tricks for att slippa gora saker men antligen borjar de lugna ner sig lite. Kanske ar det for att tentorna borjar narma sig.

Nu borjar jag antligen kanna att spanskan ar lattare igen ocksa. Det har tagit mycket tid att komma in i det nu igen men det gar battre. Det har ju gatt 9 manader sedan jag pluggade spanska sist och jag har inte tranat pa hela aret da jag har befunnit mig i England eller Sverige sa jg kande verkligen att jag tappat mycket nar jag kom hit. Dessutom pratar jag engelska med Lee, pa jobbet med mina brittiska kompisar osv. Men antligen sa ar det battre, sa det ar gott!!

Nehe, nu ska jag borja planera min lektion for mina larare i eftermiddag. Ska bli spannande att ha denna gruppen.

See ya!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0