Sverige bast i varlden!

Jag laste idag pa:
 
Sweden.se (http://www.ef.se/epi/?source=007665,Marketo&mkt_tok=3RkMMJWWfF9wsRoku6/OZKXonjHpfsX56u4qWKOzlMI/0ER3fOvrPUfGjI4ARcFnI/qLAzICFpZo2FFdHA%3D%3D)
 
att svenskar ar bast i varlden pa att prata engelska. Alltsa, Sverige har hogst English Proficiency Index, vilket ar kul att hora. Jag skrev ju delvis mitt examensarbete om detta, mer specifikt om lararnas syn pa sitt arbete med oral proficiency in kursen Engelska C eller 7 som den heter nu. Jag tycker det ar valdigt intressant att vi ar sa bra och det gor mig stolt som svensk och som engelsklarare.
 
Trakigt ar det dock att inte resten av varlden erkanner det som tex har i Spanien. Har far jag konstant "forfina" sanningen och pasta att jag ar native speaker for att kunna fa jobb. Sjalvklart star det ju att jag ar svensk i min CV men min chef sager alltid till mig att jag inte far namna att jag ar svensk utan jag far "latsas" att jag ar fran UK. Lite trakigt att jag inte kan fa cred for min goda engelska for att jag ar duktig pa det utan maste basera det pa ett falsk medborgarskap.
 
Spanjorer har en extrem tillit till att native speakers ar de enda som kan spraket tillrackligt bra och det spelar ingen roll om man har nagon pedagogisk kompetens alls i manga fall. Ett exempel pa detta ar deras stipendieprogram med "auxiliares de conversación", typ lararassistenter som de har har. Det enda som kravs av personen ar att den har pass fran USA, UK, Kanada eller Australien och att denne person har nagon slags universitetsutbildning (kan vara vad som helst typ maskiningenjor!). Och med dessa kvalifikationer kan denna person jobba i skolor under 6 manader till 2 ar utan att veta jota om hur man undervisar. Sjalvklart finns det manga som gor detta jobbet jattebra, Lee ar en av dem, och som gor det for att de alskar att undervisa men det finns ocksa de som kommer hit och festar, kommer for sent, och inte har en aning om vad de gor etc. Lee blir galen pa dessa manniskor som ger andra "auxiliarer" daligt rykte saklart. Men sjalvklart ar ju denne begavade festsugna manniskan som inte har en aning om hur man undervisar eller vad ordet grammatik betyder mer kompetent an folk som jag som ar "utlanningar" med en 5 ar lang lararexamen. Det later ju helt logiskt eller hur?
 
Glad ar jag iaf over nagon i varlden har uppmarksammat att vi har extremt hog kompetens och att vi ar valdigt kunniga. Hoppas bara att uppmarksammas utanfor de svenska medierna...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0