Vad händer här då?!

De senaste månaderna har jag varit jättedålig på att uppdatera. Det började egentligen när farmor dog. Jag började skriva ett fint inlägg om henne men jag kunde inte skriva klart... Det var så konstigt på nåt sätt att hon dog, en av mina grundpelare, även att hon var 88 år och därmed hade levt ett långt och fint liv. Jag minns när jag var liten och man pratade om mor- och farföräldrar och jag var alltid en av de få som hade alla mina kvar även att mina föräldrar var så gamla. Men nu på tre år har jag förlorat både mormor och farmor... Det känns lite konstigt. Jag är iaf väldigt glad att jag hann träffa henne innan och hon hastigt blev sjuk så att jag fick prata med henne en sista gång. 

Utöver detta har jag spenderat hösten med att argumentera med folk om lärarlöner, lärarleg, och våra ohållbara villkor. Aldrig i hela mitt liv har något läraryrket varit så mycket i ropet som de n senaste hösten. Med värdelösa PISA-resultat och lättheten i att skylla på inkompetenta lärare istället för en inkompetent skolpolitik med nedskärningar på 12500 tjänster sedan Björklund tillsattes så känns det ganska otacksamt ibland. När föräldrar dessutom ringer hem och klagar på att deras barn F-varnas som att det skulle vara mitt fel när eleven ifråga spenderar sin tid på att lyssna på musik, snacka, inte förbereda sig för prov eller läxor.... Ja, då känns detta yrket väldigt otacksamt. När dessutom Skolverket gör en rapport om lärarens vardag och det kommer fram att vi bara får använda ca 34% till undervisning och resterande tid används till dokumentation, planering (också viktiga saker men inte så många procent gick åt till detta), samtal med elever, föräldrar, kopiering, åtgärdaprogramsskrivning osv osv så känns det lite ledsamt... 

Ytterligare debatt som varit stor under hösten har varit den om invandring. Själv har jag suttit jävligt sur och bitter flertalet dagar efter att jag ser vad några av mina gamla klasskompisar/jobbarkompisar delar för någon skit och det är verkligen dags att rensa min vänlista på fb. Om det är något jag inte pallar så är det smårasistiska människor som tycker saker och har åsikter om allt men ingen aning om källkritik eller vad som är riktigt argument baserat på fakta och inte på ytterligare åsikter. Nån som håller med?! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0