Supergod lasagne

Idag gjorde jag vegetarisk lasagne och den var den godaste jag ätit i mitt liv! Jag gjorde den i fyra olika steg därav det lite konstiga receptet. 

Lasagne 

Tomatsås: 
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
1/2 kruka basilika
1 burk körsbärstomater
1/2 passerade tomater
1 grönsaksbuljong 
1 dl vatten
1 tsk socker
Oregano 
Salt och peppar
Skär allt i småbitar och stek i olivolja tills såsen är tjock. 

100 g Champinjoner 
3 msk grön pesto
2 vitlöksklyftor 
Skär champinjonerna i skivor och stek med vitlöken i olivolja. När all vätska kokat ut, tillsätt peston.

Fyllning: 
1 stor morot
1/2 zucchini
300 g soyafärs (quorn eller liknande) 
2 gröna paprikor
1 gul paprika 
Salt och peppar 
Stek allt i olja i en stor stekpanna. Tillsätt tomatsåsen när allt är genomstekt och ha i extra passerade tomater och mer kryddor om det behövs. 

Ostsås: (allt är cirka här för jag mäter ingenting när jag gör en vanlig redning/stuvning). 
25 g smör
2msk mjöl 
2 dl mjölk
1 skvätt grädde
1 rejäl bit vällagrad cheddar 
1 liten bit parmesan 
Salt och peppar 
Smält smöret sakta och blanda sakta ner mjölet samtidigt som du vispar konstant. Det kommer snabbt att bli kladdigt och det bränns lätt så se till att ha mjölken redo. Töm på den sakta samtidigt som du fortsätter att vispa, se till att det inte blir några klumpar. Man kan tömma i mjölet genom en liten sil och därmed sikta ner det om man tycker det är svårt. Släng i en skvätt grädde om du har en hemma och tillsätt osten, salt och peppar. Låt osten smälta och smaka av när såsen är slät. 

När alla dessa saker är klara så är det dags att lägga samman allt. Lägg plattor i botten, varva med fyllning, champinjoner och ostsås. Jag lägger alltid ostsås på översta lagret pch några extra skivor ost ovanpå och idag lade jag även på strimlad färsk basilika. 

Såhär gott såg det ut:



Jag serverade den med en god sallad med mangold, krasse, rödbetor, gul paprika, gurka, tomat, balsamvinäger, salt och peppar. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0