Lentejas

Idag lagar jag lentejas som är det spanska ordet för linser. När jag bodde i Spanien var min favoriträtt i skolmatsalen linssoppa som är en rätt som ser ganska oaptitlig ut (brunaktig) men som har otroligt mycket smak. Idag har jag testat att göra den vegetarisk eller vegansk tom genom att använda Quorns chorizo. Jag har inte testat den innan men den luktar  gott iaf. 

Recept på linssoppa

1,5 liter vatten
3-4 dl bruna linser
1 grön paprika
2 potatisar 
1 lök
1 tomat
1 morot 
2 vitlöksklyftor
2 tsk salt
Chorizo (inte scans utan lufttorkad som säljs på tex Lidl om du vill tillaga den hemma i Sverige)
Ett lagerblad 
Paprikapulver

Skala allt, hacka lök, vitlök, och skär moroten och potatisen i bitar om 2-3 cm och paprikan i bitar eller långa skivor. Tomaten lämnas hel.

Skölj linser, lägg i en kastrull och lägg i vattnet, salt, paprikan, ett lagerblad och tomaten hel. När de kokat upp, lägg i potatisen, moroten och korven. Låt koka ca 45-60min. 

Under tiden det kokar, stek löken med vitlöken, paprikapulver och ca 0.5 dl olja. När det har blivit mjukt, mixa tills det är slätt och tillsätt i soppan. Låt koka ytterligare 30 minuter och sen är det klart. Ta ur tomaten och lagerbladet. Mycket smakrikt! 

För en youtube-film gjord av en spanjor (mycket lätt att förstå även om du inte kan någon spanska alls) och med receptet på spanska: http://javirecetas.hola.com/lentejas-receta-de-lentejas/



Min vegetariska variant, vi får se om den  blir lika god som den brukar vara. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0