Vegorätt

Idag kollade jag in första avsnittet av det vegetariska programmet "Vegorätt". Jag har läst en del om det på olika forum på Facebook och det mesta har varit dåliga saker men jag tänkte att jag borde ändå kolla på det för att bilda min egen uppfattning. Jag måste dock säga att jag tycker folk har rätt. 

Det var väldigt flummigt och allting var så himla "fantastiskt", "härligt" och "underbart" och det låter ju jättebra men det var för mycket i min smak. Det blev liksom klämkäckt och det är lite läskigt med såna människor tycker jag. 

Det låg mycket fokus på att sakerna var hemmaodlade, det var naturnära, de tvättade sina potatisar i havsvattnet, gjorde upp sin egen eld, drack något konstigt te som var nerkylt i vattnet i nån konstig korg och en person spelade på någon slags oljefatliknande trumma när de åt middag. Det stärker bilden av veganer som hippies och gör iaf att jag inte känner igen mig i det där (nu är jag ju inte vegan på heltid men äter nästan uteslutande vegetariskt och ganska ofta vegansk mat). Det finns massvis med "vanliga" människor som äter vegansk mat och det blir lite trist men en så stereotypisk bild av veganer/vegetarianer.

Jag tycker också att deras ingredienser var ganska osmidiga. Man vill ju få inspiration när man ser matlagningsprogram och inte bara "åh gud, jag måste handla ett helt nytt skafferi" för att kunna laga maten. Självklart har säkert många människor en del av sakerna hemma men typ näringsjäst, hirs och tamari (?!) soya är iaf sånt som jag inte har hemma och jag äter väldigt varierad kost. 

Det positiva var att de gjorde egen ketchup och det såg ju jättelätt ut. Det måste jag testa! 

Vi får väl se om jag bryr mig om att kolla in nästa avsnitt. Jag tycker iaf att det är bra att de satsat på ett vegoprogram och hoppas att det ger inspiration till människor. 


Inspo från min middag igår: Morrokansk gryta med aubergine, butternutsquash, tomater, vitlök, färsk persilja och massa kryddor. Serverat med hummus, ruccola och couscous. Det tog 20 min att tillaga och inga konstiga ingredienser!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0