Ramen (inte runt tavlan utan maträtten)

Igår lagade jag nästan vegansk ramen. Anledningen till att den inte blev vegansk är att jag hade i lite ostronsås men den kan lätt bli vegansk om man använder miso som smaksättning istället (hade inte det hemma dock). Ramen är asiatisk nudelsoppa som kan varieras i all oändlighet men jag gjorde en snabb och lätt variant med mycket smak. Receptet är på ett ungefär då jag improviserade.

Ca recept Ramen

2 nystan med nudlar
1/2 paket hård tofu (helst från asiatisk butik)
5 vårlökar
1 pad chokkål
En knippe koriander
1,5 l vatten
1.5 dl svampsoja
1,5 grönsaksbuljong
2-3 dl färska böngroddar
3 msk ostronsås
2 stora vitlöksklyftor
En bit ingefära (stor som en tumnagel)
1/2 grön chili


Börja med att pressa ur vätskan ur tofun. Jag lade den inlindad i hushållspapper mellan två tallrikar i ca 1 h. När den var färdigpressad skar jag den i halvstora bitar och tömde på soja som en marinad medan jag började hacka vitlök, chili och ingefära. Stek dem sedan i olja i en stor gryta och tillsätt vatten, soja, ostronsås och buljong. Låt koka till sig medan du tillagar tofun och nudlarna. Tillsätt sedan vårlökarna och koriandern som hackats till mindre bitar och sist böngroddarna. Stek tofun i separat panna med kålen så de får fin färg och så att tofun blir lite stel. Koka sedan nudlarna i ytterligare en panna med bara lite salt. Sedan är det klart att montera ihop. I med nudlarna i djup tallrik, på med soppan och sist men inte minst tofun. Klart att äta!

Riktigt gott och väldigt matigt. En riktig feel good soppa såhär på hösten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0