Ingen sallad?!

Vi kollar mycket på engelska nyheterna och idag rapporterar de om att det är brist på sallad och zucchini eftersom vintern har varit så kall här i Spanien i år. I de delar där de odlar dessa grönsaker har det varit snö i år och massa regn och det har påverkat skörden. Jag har sett att det påverkat tillgången i Sverige också men inte tänkt på det så mycket här.


Igår var jag dock och handlade just sallad och isbergssalladen som var i storlek av en tennisboll kostade €1.49 styck så jag tog en annan typ. Vanligtvis kostar den ca €0.69 i min fruktbutik. Jag har också tyckt att zucchini varit dyrt på senaste tiden då det nu kostar €3.99 men i vanliga fall ungefär hälften. Jag kan inte komma ihåg nån gång under min barndom då vi inte haft grönsaker, kanske har nypotatisen varit sen på sommaren eller så har det inte funnits jordgubbar till midsommar men det har ju inte påverkat hela Europa. Det är konstigt med dessa väderförändringar och ett klimat som blir sämre och sämre. Kanske är det den här typen av sak, när det påverkar gemene man, som gör att folk börjar öppna ögonen för problem. En kan ju alltid hoppas iaf! 

Vad kan var och en göra för att påverka miljön då? 

1), äta mer vegetariskt (minskar ens co2- utsläpp)

2) använda kollektivtrafik

3) eller ännu bättre cykla eller gå

4) återvinna 

5) flyga mindre 

Och säkert massa fler saker!

Vad jag har läst så verkar det allra viktigaste vara att tänka på vad man äter. Kanske börja med meatfree Monday eller mer ändå. Vi äter ca 5 dagar vegetariskt och ett par dagar med kött vilket innebär att vi inte skippar det helt men iaf gör ett aktivt val för att främja miljön och framförallt hälsan. Testa det! 


Snart ska den här lille killen få börja smaka mat och då blir det ganska mycket vegetariskt. Det ska bli spännande att få börja med lite mat och se vad han gillar om ett par veckor. Återkommer med uppdatering om detta senare. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0